Proefproject met slimme flitscamera's gestart


Viaduct van Gentbrugge uitgekozen als testlocatie.

Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) heeft het proefproject trajectcontrole op het viaduct van Gentbrugge voorgesteld. Er is fors geïnvesteerd in het project (ruim 600.000 euro) en op termijn zou het systeem de flitscamera’s langs autosnelwegen volledig kunnen vervangen, aldus Crevits.

Trajectcontrole is een systeem om via een slimme meetmethode het plotse remgedrag voor een flitscamera af te raden. In Gentbrugge berekent gesofisticeerde software vanaf nu over een afstand van 2 kilometer de gemiddelde snelheid van een voertuig. Als die over het hele traject hoger blijkt te liggen dan 90 kilometer per uur, zou dat al dan niet kunnen leiden tot een boete.

Het viaduct van Gentbrugge (E17) in de rijrichting Kortrijk is uitgekozen als testlocatie omdat daar veel ongevallen voorkomen. Tijdens de zes maanden durende proefperiode wordt een overtreding wel nog niet geverbaliseerd. Crevits hoopt het wettelijk kader rond te krijgen binnen het half jaar. Voorlopig blijven op het viaduct ook de huidige flitscamera’s werken.

Het proefproject in Gentbrugge heeft de Vlaamse overheid 663.000 euro gekost. Daarmee is de levering en de installatie van de trajectcontrole, met een systeem voor lusdetectie en de nodige camera’s, gefinancierd. De software is er nu, dus hoopt Hilde Crevits het project ook uit te breiden naar andere pijnpunten op autosnelwegen in Vlaanderen.

Video

Bron:  De Standaard BE

Melder: mito



Commentaar Flitsservice:


 

Ook in België is deze troep doorgedrongen met een verwijzing (zie video) naar Nederland dat door de trajectcontrole het verkeer veiliger geworden is.