PvdA tornt aan 130 km/uur


De PvdA overweegt een voorstel in te dienen om de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur op snelwegen naar beneden te schroeven. Daarmee wil de partij de Nederlandse uitstoot van CO2 beperken.

PvdA-Kamerlid Vos benadrukt dat het plan niet als eerste op zijn lijst staat om de CO2-uitstoot omlaag te krijgen. "Een andere manier is meer investeren in het energiezuiniger maken van woningen", zegt hij.

De uitspraken van de PvdA komen na een recente rechtszaak. De rechter bepaalde daarin dat de Nederlandse overheid meer moet doen om broeikasgassen terug te dringen. De uitspraak is omstreden. Coalitiegenoot VVD vindt namelijk dat de rechter niet op de stoel moet gaan zitten van de overheid. Het kabinet knobbelt daarom momenteel op de vraag of het Rijk in hoger beroep moet gaan. Ingewijden melden dat dit hoger beroep onvermijdelijk is juist om helder te krijgen waar de rechtspraak ophoudt en de politieke zeggenschap begint.

Zo’n hoger beroep ligt echter lastig bij de PvdA, omdat de achterban juist blij is met de uitspraak en graag ziet dat de uitstoot van broeikasgassen verder wordt ingedamd.

Het terugschroeven van de maximumsnelheid op snelwegen is echter een maatregel waar de VVD niet aan wil tornen. Het 130-rijden is juist een paradepaardje van de liberalen. Verkeersminister Schultz (VVD) stond aan de wieg van deze nieuwe maximumsnelheid die voordien op 120 kilometer per uur lag.

Het gekissebis tussen de coalitiepartijen is koren op de molen van de oppositie. Binnenkort vergadert de Tweede Kamer over de milieu-uitspraak van de rechter en over de politieke gevolgen daarvan.

The Post Online schreef: Frontale botsing VVD met PvdA over maximumsnelheid

PvdA-Kamerlid moet 'terug in zijn hok' - Minister Schulz: Dit is geen goed idee

De VVD haalt hard uit naar coalitiepartner de PvdA, die volgens de Telegraaf overweegt om een voorstel in te dienen om de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur op snelwegen te verlagen. Dat zou de uitstoot van CO2 verder terugdringen.

Dat leidt tot woedende reacties bij de VVD, die een ‘keihard njet’ aankondigen en al praten over een ‘frontale botsing’ met de PvdA. VVD-Kamerlid Barbara Visser:

“Dit gaan we dus niet doen, no way, geen haar op mijn hoofd! We moeten juist op veel meer plekken naar 130. Doorrijden is veel beter dan stilstaan. Vos moet terug in zijn hok. Niemand is gebaat bij dit soort streken. We kunnen onze energie beter steken in meer asfalt en schonere auto’s dan weer de automobilist te gaan zitten pesten. De 130 omlaag is wel het laatste wat we moeten doen.”


Met Vos doelt Visser op PvdA-woordvoerder voor economische zaken Jan Vos.

Schultz: ‘Dit is geen goed idee’
Minister van Verkeer Melanie Schultz (VVD) verwijst het idee meteen naar de prullenbak. “Dit is geen goed idee.” Volgens haar is een verlaging van de maximumsnelheid niet aan de orde en is die maar een ‘heel, heel klein deeltje’ van de problematiek van CO2 en andere schadelijke stoffen. Tot het maximum van 130 is net besloten en dat is nu de norm op de Nederlandse snelwegen. Wat Schultz betreft is het ‘niet aan de orde’ om dat maximum te verlagen. Ze wees er op dat auto’s de afgelopen jaren al veel schoner zijn geworden en minder schadelijke stoffen uitstoten.

NRC.nl schreef: Energiecentrales verstookten record aan kolen

Energiecentrales in Nederland stookten de eerste vijf maanden van dit jaar een record aan kolen op. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit komt vooral door het aantrekken van de economie en de opening van nieuwe energiecentrales.

RECORDHOOGTES
In april bereikten de energiecentrales het absolute hoogtepunt. In die maand gebruikten zij 1.264 miljoen kilo steenkolen. Sinds november 2014 liggen de cijfers boven de 1 miljard kilo verstookte steenkolen per maand. Dat is alleen in de maanden juli en augustus van het jaar 1991 voorgekomen, in de verslagperiode van het CBS, die januari 1991 begint.

Het totale kolenverbruik bereikten dit jaar ook recordhoogtes. Dat bestaat momenteel vooral uit het verbruik van energiecentrales, cokesfabrieken en bedrijven in de ijzer- en staal industrie. Sinds oktober 2014 gebruiken zij opmerkelijk meer steenkolen dan sinds 1991.

HOE KOMT DAT?
De stijging van het kolenverbruik heeft ten eerste te maken met de opening van nieuwe kolencentrales in de Eemshaven (Groningen) en de Maasvlakte.

Daarnaast stijgt het verbruik door het aantrekken van de economie. De gemiddelde dagproductie van de Nederlandse industrie was in juni 3,6 procent hoger dan in juni 2014, zo maakte CBS onlangs bekend.

De energiebedrijven gebruikten ook meer kolen dan gas, wat bij verbranding meer CO2 oplevert.

KOOLDIOXIDE
De uitstoot van CO2 (kooldioxide) was dan ook in het tweede kwartaal van dit jaar 4,1 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, meldde CBS eerder.

Door het frisse weer in april is meer gas verbruikt voor de verwarming van woningen en gebouwen.

De sluiting van kolencentrales is een snelle manier om de uitstoot van CO2 te verminderen. In het Energieakkoord dat het kabinet met milieuorganisaties in 2013 sloot, staat dat vijf kolencentrales in 2016 en 2017 zullen sluiten.

Bron:  De Telegraaf

Melder: Black98