Rechtszaak voor lagere maximumsnelheid op ringwegen





 

AMSTERDAM - Milieudefensie brengt minister Peijs (Verkeer) voor de rechter als zij de maximumsnelheid op de ringwegen in de grote steden niet tot 80 kilometer per uur verlaagt. Dat zei een woordvoerder van Milieudefensie vrijdag.



Een lagere maximumsnelheid levert volgens de organisatie minder lawaai en luchtvervuiling voor de omwonenden op. Rond de ringwegen in bijvoorbeeld Rotterdam, Amsterdam en Utrecht worden de normen voor de luchtvervuiling al overschreden, stelt de actiegroep.



Proef



Sinds 2002 loopt een succesvolle proef met een 80-kilometerzone op de A13 bij Rotterdam-Overschie, waar die dwars door een woonwijk loopt. Peijs wil daarnaast de maximumsnelheid op vier punten rond Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht van 100 naar 80 kilometer per uur verlagen. Volgens Milieudefensie gaat dat niet ver genoeg. De belangenclub gaat de bewindsvrouw eerst vragen op alle stadssnelwegen de snelheid omlaag te doen. Als ze niet instemt, volgt een rechtszaak. Peijs heeft eerder aangegeven dat deze kabinetsperiode niet te doen.



Rechtzaak



Milieudefensie denkt succes te boeken met een rechtszaak, omdat langs veel snelwegen de normen voor de luchtvervuiling worden overschreden. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft becijferd dat enkele honderdduizenden mensen last hebben van te veel stikstofdioxide en fijnstof in de lucht.



Uitstel



Het kabinet heeft onlangs nog de aanleg van een aantal spitsstroken moeten uitstellen. De Raad van State wilde dat er eerst nader onderzoek naar de gevolgen voor het milieu wordt gedaan.

 
 
Bron: NU.nl
 
  2-11-2005  


|

FlitsKaart