Remmen politie-Volvo’s deugen niet





 

De remmen van de nieuwste voertuigen van de KLPD deugen niet. Ze zijn niet bestand tegen het zware werk van de snelwegpolitie en vliegen spontaan in brand.

Het gaat om de Volvo V50 d5, een 185 pk diesel, die een topsnelheid kan halen van 215 km/u.

De korpsleiding heeft verordonneerd dat de KLPD met deze auto’s tot nader order niet harder dan 140 kilometer per uur mag rijden. Voor noodhulp en achtervolging zal zo veel mogelijk gebruik worden gemaakt van oudere auto’s in het wagenpark, Volvo’s van het type V70. Mocht een snelwegagent met een V50 aanleiding tot een achtervolging hebben, dan mag dat dus niet, bevestigt woordvoerder Frans Zuiderhoek van de KLPD.

Die opdracht is inmiddels al acht weken van kracht en dat zet kwaad bloed bij de politiemensen die met deze auto op pad moeten. "Dit kan zo niet. De auto is ons gereedschap. Er moet nu eindelijk eens iets gebeuren", aldus een KLPD’er die anoniem wil blijven.

Na een incident op de A20, waar een politieauto daadwerkelijk vlam vatte, is een onderzoek begonnen. Op het testcircuit in Lelystad zijn onlangs proeven gedaan. Daarbij bleek het geen enkel probleem de remmen in brand te krijgen. Volgens Zuiderhoek is vastgesteld dat de remblokken oververhit raken als het voertuig na rijden met hoge snelheid en veelvuldig remmen langs de kant wordt gezet. "Dan valt de koeling weg en gaat het mis, zowel voor als achter." Die combinatie van hoge snelheid (bijvoorbeeld voor een achtervolging of voor noodhulp), hard remmen (in verband met druk verkeer onderweg) en stilstaan is precies wat de KLPD dagelijks doet. "We vragen wel veel van het voertuig, maar rijden niet als idioten. Dit moet het voertuig gewoon aan kunnen."

Volgens de KLPD zoekt Volvo Cars Nederland naarstig naar een oplossing.

Ondanks herhaalde pogingen was het bedrijf gisteren niet bereikbaar voor commentaar, bijvoorbeeld op de vraag wat het betekent voor particuliere gebruikers van de V50. Volgens de Frans Zuiderhoek van de KLPD hoeven die zich geen zorgen hoeven te maken. " Als ze wel oververhitte remmen oplopen hebben ze bovendien een ander probleem, namelijk met ons. Dan hebben ze te hard gereden."

 
 
Bron: De Stentor
 
  9-2-2009  


|

FlitsKaart