Ritsen wordt splitsen





 

Een nieuw wapen in de strijd tegen files bij werk aan de weg moet egoïstisch gedrag bij ritsen onmogelijk maken. Het verkeer wordt namelijk gesplitst in plaats van geritst.

Door een ingenieus gebruik van de weg blijft bij de methode 'Soepel ritsen door splitsen' irritatie over voordringers en de eventuele files die ze veroorzaken achterwege. Rijkswaterstaat heeft er hoge verwachtingen van.

Calamiteit

Bij een blokkade van de linkerrijstrook op een snelweg met drie rijstroken wordt ver van tevoren de middelste rijstrook tijdelijk afgesloten. Verkeer wordt naar de eerste en de derde rijstrook gedirigeerd, gesplitst dus. Vlak voordat het verkeer aankomt bij het ongeluk op de linkerrijstrook, wordt het verkeer op de linkerrijstrook weer naar de inmiddels vrije middelste rijstrook teruggestuurd, zonder gerits.

Speciaal voor het splitsen ontwierp en bouwde de bedenker, Tekstkar.nl uit Hoevelaken, een verplaatsbaar informatiesysteem voor boven de weg. Een eerste officiële test op de A1 voorkwam de file in zijn geheel.

"Weggebruikers waardeerden het tijdens een evaluatie dan ook met een 7,7 in plaats van de 5,4 die gemiddeld wordt gegeven voor het ritsen. Een dikke voldoende en dat zegt wel wat. Wij beschouwen het dan ook als zeer positief."

 
 
Bron: Telegraaf
 
  20-12-2008  


|

FlitsKaart