Roodgerande snelheidsborden boven A1 doven





 

De eerste proef met dynamische maximumsnelheidsborden van 80 en 100 met rode rand boven de weg op de A1 tussen Apeldoorn en Deventer is ten einde. Vorige week gingen de stekkers eruit en verschenen op het proefvak uitsluitend nog de landelijk bekende 50, 70 en 90-km aanwijzingen bij optredende congestie of incidenten op de weg. Automobilisten die menen dat nu slechts adviessnelheden gelden vergissen zich. Ook de niet-omrande maximumsnelheden zijn bindend.


Begin september 2002 ging de proef SlimRijden van start. Bij dreigende filevorming werden lagere snelheidslimieten met rode rand getoond. De snelheid van al het verkeer werd op het gehele traject met behulp van camera's gecontroleerd.


Het systeem ging echter moeizaam van start. Abrupte reacties van automobilisten op de nieuwe borden leidden in de startfase zelfs tot gevaarlijke verkeerssituaties en ongewenste opstoppingen. Rijkswaterstaat heeft de dynamische aanduiding over een langere afstand moeten spreiden. Een volgende tegenvaller was een technische fout bij de handhaving waardoor een aantal snelheidsboetes weer werd ingetrokken.


Tijdens de proef is een enorme hoeveelheid data verzameld die in de komende maanden nauwkeurig wordt geanalyseerd naar omvang, aard en variabele omstandigheden, zoals weersgesteldheid. De vraag of de proef heeft bijgedragen aan minder files en betere doorstroming, wordt rond de zomer defintief beantwoord. Eind vorige jaar constateerde Rijkswtaertsaat al dat het verkeersbeeld op de A1 tussen Apeldoorn en Deventer Oost rustiger is geworden: de weggebruikers volgden de aangegeven maximumsnelheid op en reden met meer gelijkmatige snelheid dóór. Daar stond wel tegenover, dat de gemiddelde reistijd langer werd.


Inmmiddels staat al wel al vast dat de techniek de afgelopen maanden goed heeft gefunctioneerd. De politie heeft feilloos kunnen handhaven en de signalerings- en meetapparatuur heeft uiteindelijk naar behoren gewerkt.

 
 
Bron: Verkeerskunde
 
  22-4-2003  


|

FlitsKaart