Schandpaal





 

Vrijdag 25 oktober, Hard rijden mag. Niet in de LPF-zin van Herman Heinsbroek, die nu in Saint Tropez uitrust van 87 dagen ministerschap, maar gewoon 120 km op de snelweg. Er gaat een verhaal dat ex-fractievoorzitter Harry Wijnschenk in een illegale straatrace is afgetroefd door de ex-minister. Terwijl Wijnschenk met moeite 240 km uit zijn Audi perste, kwam Heinsbroek in zijn Ferrari langs met een vaartje van 270 km. Wijnschenk zou het zelf hebben verteld. Dat wil nog niet zeggen dat het waar is. Het kan best zijn dat Wijnschenk naar goed hedendaags Haags gebruik niet in zijn eerste leugen is gestikt.



Zelf behoor ik tot de automobilisten, die zich laten flitsen als ze net over de schreef gaan. De bekeuring met de gemeten snelheid, plek en tijdstip van de overtreding krijg ik dan keurig thuis met de post. Zo word ik aan de schandpaal genageld bij de rest van de familie. Over mijn privacy maakt niemand zich druk.



Naar de hoeren gaan mag tegenwoordig ook. Prostitutie is sinds 2000 immers een legale bedrijfstak met een branche-vereniging en een vakbond die werkt aan een heuse cao. De bedrijfstak is zo legaal dat bij de belastingdienst maar duizend van de naar schatting 25.000 é 30.000 hoeren als zodanig bekend zijn. Behalve van zwart geld is in de branche nog altijd sprake van vrouwenhandel en andere praktijken die niet door de beugel kunnen. Dat weerhoudt Groenlinks-kamerlid Femke Halsema er niet van om de legalisering van de prostitutie te bestempelen als de finale van een emancipatieproces van honderd jaar.



Maar goed, naar de hoeren gaan mag dus. Maar net als hard rijden mag het niet overal. Wie in Heerlen buiten de officiële tippelzone een prostituee oppikt of zelfs maar de indruk wekt plannen in die richting te hebben riskeert een bestraffende brief van de burgemeester en bij herhaling zelfs een dwangsom van 250 euro. Het meeste effect verwacht Heerlen van die brief op het huisadres. Wat mij betreft kunnen ze daarmee voortaan ook die lullige snelheidsovertredinkjes afdoen.

 
 
Bron: Eindhovens Dagblad
 
  25-10-2002  


|

FlitsKaart