Slapende truckers veroorzaken dagelijks files





 

Vrachtwagenchauffeurs die verplicht moeten rusten, veroorzaken de laatste jaren steeds vaker files op de Nederlandse snelwegen doordat zij hun truck stilzetten op de vluchtstrook of op zogenoemde vluchthavens.

Het gaat in bijna alle gevallen om buitenlandse chauffeurs voor wie in het thuisland een torenhoge boete wacht als ze toch doorrijden tijdens hun rustpauze.

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) en weginspecteurs van Rijkswaterstaat bevestigden dinsdag daarover dagelijks meldingen te krijgen.

Boetes

In tegenstelling tot Nederland mag de politie in veel buitenlandse landen met behulp van de elektronische tachograaf tot 28 dagen terugkijken of een chauffeur een overtreding heeft begaan.

De boetes die daarvoor worden uitgedeeld, kunnen oplopen tot 1500 euro, ook voor overtredingen die in Nederland zijn begaan. Overigens mogen de chauffeurs bij overmacht doorrijden, maar moeten ze wel kunnen aantonen waarom ze niet op tijd konden rusten.

Pakkans

Een boete voor het onnodig stilstaan op de vluchtstrook in ons land kost 180 euro. ’’Een luttel bedrag ten opzichte van het geld dat ze kwijt zijn in hun eigen land aan het negeren van de verplichte rustpauze. Ze schatten hun pakkans in’’, aldus een woordvoerder van het KLPD.

Het probleem doet zich volgens de zegsman steeds vaker voor. ’’Onlangs hadden we twee vrachtwagens die in de vluchthavens stonden geparkeerd. Omdat ze zo kort op elkaar stonden, dachten voorbijgangers aan een ongeval. Zoiets leidt dan al snel tot een kijkersfile van een paar honderd meter.’’

Weginspecteur

Het KLPD zegt dat de meldingen aan de orde van de dag zijn. Als de verkeerspolitie arriveert, is de vogel in veel gevallen alweer gevlogen. ’’Bijvoorbeeld omdat de weginspecteur van Rijkswaterstaat hen daarop heeft aangesproken.’’

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat vertellen dat ze regelmatig chauffeurs tegenkomen die hun rustpauze letterlijk nemen en met de gordijntjes dicht langs de snelweg een uiltje knappen.

 
 
Bron: Nu.nl
 
  3-1-2011  


|

FlitsKaart