Snelheidscontrole A12 vertraagd





 

Den Haag – De komst van een ingenieus snelheidscontrolesysteem op de A12, tussen Den Haag en Gouda, heeft forse vertraging opgelopen.



Al in februari 2000 maakte het Openbaar Ministerie (OM) bekend dat de maatregel nog voor het eind van dat jaar zou worden ingevoerd.
Op dit moment blijkt zelfs de (Europese) aanbesteding nog niet te zijn afgerond. "De verwachting is dat dit deze zomer gebeurt, daarna moet nog de opdracht worden verleend", erkent een woordvoerster van het OM. "Ons is er echter alles aan gelegen om het systeem nog dit jaar in gebruik te nemen".
De bedoeling is dat het betreffende, erg drukke gedeelte van de A12, in beide richtingen, in vier of vijf secties wordt verdeeld. In elk vak wordt steeds op twee verschillende punten de snelheid gemeten van de passerende voertuigen. Een computer berekent het gemiddelde. Ligt dat boven het toegestane maximum, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring toegestuurd. Het vernuftige hierbij is, dat het voor hardrijders geen zin heeft om vlak voor een camera af te remmen en daarna weer het gaspedaal in te trappen; de apparatuur meet immers de gemiddelde snelheid.





Freek van der Valk, projectleider op het gebied van verkeerssystemen van Siemens Nederland, noemt dit soort strenge controles erg belangrijk als wapen tegen de files. De reden is dat zo kan worden afgedwongen dat het verkeer één snelheid aanhoudt, waardoor de capaciteit van de wegen wordt vergroot. "Nog vóórdat een file is ontstaan, moet je er al voor zorgen dat niemand harder gaat dan tachtig kilometer per uur", aldus Van der Valk.
Het vermelden van die snelheid op panelen boven de weg is in zijn ogen niet afdoende:er zal ook volop moeten worden gecontroleerd om te bereiken dat iedereen zich aan dat voorschrift houdt. "In Amerika bijvoorbeeld is men veel consequenter op het gebied van de handhaving", zegt hij. "In Nederland zijn we veel te coulant".

 
 
Bron: Haagse Courant
 
  19-4-2002  


|

FlitsKaart