Snelheidshandhaving werkt?





 

BVOM is geschrokken van het bericht op Flitsservice, over het onderzoek waaruit blijkt dat snelheidshandhaving niet werkt. Een tegenoffensief was nodig en opeens blijken snelheidscontroles wel te werken.



In de kracht van het woord en in de scherpte van de pen zou snelheidshandhaving inderdaad kunnen werken. Maar op de weg zien we hiervan niet zoveel terug. Het OM bericht dan ook "in de landelijke cijfers is dit niet zichtbaar". Nee, in de landelijke cijfers is dit inderdaad niet zichtbaar. De daling van 200 verkeersslachtoffers (verkeersdoden én verkeersgewonden) zou een succes zijn op een totaal aantal slachtoffers van ruim 24 duizend. De daling met 200 is dus een succes van 0.8% ten opzichte van het aantal slachtoffers waar we hierover praten.



Het is werkelijk onbegrijpelijk, dat er zo gespeeld wordt met de cijfers om een staatsmelkkoe in stand te kunnen houden. Natuurlijk, als Spee inderdaad succes zou hebben, zou ik me echt wel over mijn ergernis van snelheidsboetes kunnen heenzetten, maar deze berichtgeving is werkelijk van de zotte. De successen worden uitgelegd in termen van het aantal verkeersdoden en opeens worden daar tegenwoordig het aantal verkeersgewonden bij opgeteld, terwijl men juist het letsel wil terugdringen, terwijl men juist wil voorkomen, dat het aantal van drie personen per dag, die nooit meer thuiskomen, wordt teruggedrongen. Drie personen per dag komen nooit meer thuis en in 2002 kwamen er 6 meer thuis dan in 2001! Zes, op een heel jaar!



Blijkbaar genoeg reden, om de publieke opinie te gaan beinvloeden met onrealistische rekensommetjes die we niet in de landelijke cijfers kunnen terugzien.



Iedere automobilist heeft gemiddeld in 2002, één snelheidsbekeuring gekregen, maar de automobilist kan de effecten van een "landelijke verkeersmaatregel" niet terug zien in de "landelijke slachtoffercijfers"! Nee, de daling van het aantal slachtoffers dat inderdaad gebroken gezinnen veroorzaakt, dat mensen naar de begraafplaats of de WAO instuurt, dit aantal slachtoffers is gedaalt met een totaal van 17 in 2002. De daling van de categorie mensen die na hun ongeval lid worden van de Vereniging Verkeersslachtoffers (www.verkeersslachtoffers.nl) is 11 in 2002 en BVOM rekent even "makkelijk" om toch maar te kunnen aantonen dat snelheidshandhaving werkt. De definitie van "letselernst" wordt even voor het goede doel verruimd. Maak de definitie ruimer en het resultaat is beter. De slachtoffers die het er beduidend beter afbrengen tellen nu ook mee.



Notoire leugenaar bestrijd notoire hardrijders! En weet u wat een notoire hardrijder is (na verruiming van dit begrip)? Een notoire hardrijder is iemand die in 6 van de 8 gevallen, de snelheidslimiet met 4.25 km/u overschrijdt.



Het OM komt tot de conclusie dat snelheidscontroles werken, door een intensief gecontroleerde projectweg te vergelijken met een normale weg waar men minder controleert. Dit heeft men gedaan voor een aantal wegen uit een zestal regio's. Natuurlijk komt hier een gunstig resultaat uit, want zo'n onderzoek is net zo fraudegevoelig als de opdrachtgever wenst. Daarnaast vergroot de onderzoeksmethode per definite de positieve verschillen.



Wij kunnen de verkeersslachtoffers met permanente gezondheidsproblemen niet verkopen dat de overheid niets doet aan verkeersveiligheid, maar kunnen wij hen wel verkopen dat de overheid iets aan verkeersveiligheid doet, dat niet werkt? Kunnen wij aan de verkeersslachtoffers vertellen, dat hun leed wordt misbruikt om de staatskas te spekken? Dank u voor uw invaliditeit en uw verhaal, want de staat wordt daar 400 miljoen Euro beter van?



Wanneer dhr Spee, zijn troostende hand neerlegd op de ongevoelige knie van een verkeersslachtoffer, geloof ik persoonlijk best dat zijn bedoelingen oprecht zijn. Maar het is duidelijk dat dhr Spee in de verkeerde richting heeft gezocht om de verkeersveiligheid te verbeteren! Dhr Spee is beter dan Flitsservice op de hoogte dat hij zijn strijd tegen verkeersonveiligheid heeft verloren, maar tegen beter weten in vecht hij zijn overtuiging aan tegen de realiteit. Spee liegt niet alleen tegen het publiek, maar voornamelijk ook tegen zichzelf.



Ik hoop dat het nieuwe kabinet open staat voor het aanpakken van de daadwerkelijke problemen van verkeersonveiligheid. Laten we bij het bezuinigen op bureaucratie vooral de notoire leugenaars de laan uit sturen en nu eens werkelijk iets aan de verkeersveiligheid doen, want het is in ieders belang, dat de Vereniging Verkeersslachtoffers zichzelf zou kunnen opheffen!

 
 
Bron: DrNomad
 
  19-5-2003  


|

FlitsKaart