Sneller op de A2? No way! (updated)





 

De gemeenten rond de A2 houden minister Schultz aan de afspraken over een maximumsnelheid van 100 km/h.

Geluidsfragment: Kees Schouten (ChristenUnie/SGP) van de gemeente Ronde Venen gaat een boze brief schrijven naar het ministerie: "Minister Schultz lapt wetgeving aan haar laars"

Geluidsfragment: VVD-kamerlid Ton Elias wil juist harder rijden op de A2: "We kunnen het zo regelen dat die idioterie niet blijft voortbestaan dat je 100 kilometer moet rijden op een weg waar vijf banen liggen"

Geluidsfragment: Verkeerswethouder Pieter de Groene (D66): "Het is geen koehandel van een beetje meer of een beetje minder. We hebben het hier over de gezondheid van onze omwonenden en het is mijn verantwoordelijkheid daarover te waken"

De omliggende gemeenten reageren fel op een interview met minister Schultz in de Telegraaf: "Het kan niet zo zijn dat omdat we over een heel klein stukje snelweg harder willen rijden, we in een keer de gezondheid van mensen in gevaar moeten brengen. Ik denk dat dat een foute beslissing zou zijn", zegt verkeerswethouder Pieter de Groene van de gemeente Stichtse Vecht op BNR.

Schultz wil snelheid omhoog
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu zegt dinsdagochtend in de Telegraaf dat het mogelijk moet worden om op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht harder te rijden dan 100 kilometer per uur. Ze wil dat de nieuwe Tweede Kamer de snelheidslimiet verhoogt naar 120 km/h. Een woordvoerder van de minister bevestigt die uitspraken: "Schultz wil de verhoging van de snelheid liever vandaag dan morgen", zo stelt de woordvoerder.

Recht op schone lucht
De gemeente Stichtse Vecht is het absoluut niet eens met de minister. "In het verleden zijn afspraken gemaakt om zowel de geluids- als de luchtkwaliteit op de wettelijke norm te houden en wij vinden dat de minister zich daar aan moet houden", zegt De Groene tegen BNR's Annette van Soest. Er wonen tienduizenden mensen langs de A2 en die hebben volgens de wethouder recht op schone lucht.

Boze brief
Ook buurgemeente Ronde Venen reageert verontwaardigd op BNR. Wethouder Kees Schouten gaat Schultz per brief om opheldering vragen: "Ik heb opdracht van de gemeenteraad gekregen ons standpunt nogmaals kenbaar te maken. We gaan haar een brief schrijven waarin we aangeven heel teleurgesteld en de gang van zaken erg te betreuren."

VVD wil harder rijden
VVD-kamerlid Ton Elias zou het niet te verkopen vinden als de maximumsnelheid op 100 km/h gehandhaafd blijft, zegt hij tegen BNR. Elias verwijt dat Sander de Rouwe van het CDA die geen budget over had voor het treffen van voorzieningen om harder rijden mogelijk te maken: "Dat je 's nachts 100 moet rijden over een 2 x 5-baansweg is natuurlijk te raar voor woorden [...] Het is gewoon keihard het CDA dat heeft gezegd 'dit willen wij niet' samen met al die andere linkse partijen."

Trajectcontrole
Vanaf maandag gaat het trajectcontrolesysteem 24 uur per dag controleren of automobilisten zich op de A2 houden aan de snelheidslimiet van 100 kilometer per uur. Het gaat dan om het stuk tussen het knooppunt Holendrecht en Maarssen, een afstand van 15,4 kilometer.

Permanente of variabele snelheidsverhoging
Schultz zegt in de Telegraaf dat het op de A2 heel goed mogelijk is om de snelheid te verhogen: "Daarom heb ik eerder ook voorstellen gedaan die verhoging van de snelheid op delen van de A2 mogelijk maakt. Voorstellen voor een permanente verhoging van de maximumsnelheid, maar ook variabele snelheidsverhoging, bijvoorbeeld 's nachts of buiten de spits. Iedereen die over de A2 heeft gereden, snapt wat ik bedoel."

Extra voorzieningen
Wethouder De Groene wijst er bij BNR op dat verhoging alleen kan als er extra voorzieningen komen langs de A2: "De minister heeft zelf aangegeven aan de kamercommissie dat er luchtkwaliteitsschermen moeten komen van de Leidsche Rijn-tunnel bij Utrecht tot aan Vinkeveen". Maar de kamer heeft haar het budget geweigerd om die schermen aan te leggen.

 
 
Bron: BNR
 
  17-7-2012  


|

FlitsKaart