SP wil duidelijkere snelheidsborden





 

De SP wil dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) de verkeersborden langs snelwegen aanpast, zodat het voor automobilisten duidelijker wordt hoe hard ze mogen rijden.

"Mensen zijn nu de kluts kwijt en weten niet meer hoe hard ze mogen rijden", zei SP-Kamerlid Farshad Bashir, vooruitlopend op de begrotingsbehandeling van het ministerie dinsdag.

De onduidelijkheid is volgens Bashir ontstaan door de invoering van 130 kilometer per uur als maximumsnelheid. Dat heeft Schultz te snel gedaan, waardoor automobilisten nu in de war zijn, vindt hij.

Verwarrende onderborden met tijdstippen
De SP'er baalt vooral van de onderborden waarop tijdstippen zijn aangegeven. Zo mag er op sommige wegen alleen in de avond en nacht 130 kilometer per uur worden gereden. "Automobilisten weten niet wanneer welke snelheid geldt", zegt de SP'er. Zelf is hij ook weleens in de war als er veel snelheidsborden achter elkaar langs de weg staan.

Veel snelheidsboetes door onduidelijke borden
"Het duidelijkste voorbeeld dat mensen het niet meer weten is de A2", zegt Bashir. "Daar zijn heel veel boetes gegeven aan mensen die te hard hebben gereden. De vraag is of die mensen wel wisten hoe hard ze mochten rijden."

Bashir is ook niet blij met de borden bij de spitsstroken met de tekst 'Bij gesloten spitsstrook'. Daarvan heeft het ministerie al aangegeven dat ze in de loop van volgend jaar zullen worden weggehaald, als er zogeheten kantelwalsborden zijn geplaatst. Daarop kan de maximumsnelheid worden aangegeven die op dat moment geldt. Ook bij de ANWB waren veel klachten binnengekomen over de borden bij de spitsstroken.

De maximumsnelheid van 130 kilometer per uur geldt sinds september. Op 45 procent van de snelwegen kan zo hard worden gereden. Vooral in het oosten van het land mag de automobilist wat harder. In de Randstad is de limiet vaak nog 100 of 120 kilometer per uur, of er is een variabele limiet.

Volgens Rijkswaterstaat zijn voor 1 september 2500 nieuwe verkeersborden geplaatst. Daarvan is 1 tot 2 procent verplaatst, nadat klachten waren binnengekomen dat onduidelijk was hoe hard er mocht worden gereden, aldus een woordvoerster. Een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie zei dat mensen bezwaar kunnen maken als ze het niet eens zijn met een bekeuring omdat de verkeerssituatie onduidelijk zou zijn.

 
 
Bron: RTL.nl
 
  18-11-2012  


|

FlitsKaart