Speedoperaties, het nieuwe wapen in België tegen snelheidsduivels





 

Een nieuw systeem van snelheidscontroles heeft al meer dan 17.000 boetes opgeleverd. Daarbij plaatst de wegpolitie op snelwegen meerdere flitsposten kort na elkaar. "Deze speedoperaties verhogen duidelijk de pakkans", zegt hoofdcommissaris Michaël Jonniaux.

Speedoperaties. Dat is de naam van het nieuwe wapen van de wegpolitie. Daarbij plaatsen ze op een stuk snelweg meerdere controleposten na elkaar. Mobiele camera’s en flitspalen, zelfs op trajectcontroles. Allemaal door elkaar en over een afstand van enkele kilometers.

"Chauffeurs kunnen zich op die manier snel vier of vijf keer in de prijzen rijden", zegt Michaël Jonniaux, chef van de wegpolitie. Sinds juli vorig jaar hield de technische sectie van de wegpolitie 25 van die controles in heel België. Er passeerden 495.035 voertuigen en de politie stelde 17.069 snelheidsovertredingen vast.

Het is onbekend hoeveel bestuurders meerdere boetes in de bus kregen omdat ze op pakweg enkele minuten meerdere keren werden geflitst. "Onze databanken tonen die linken niet. Maar dat interesseert me ook niet", zegt Jonniaux.

Op een drafje
Op een computerscherm in de verkeerspost Brabant, in Oudergem, bekijkt de 48-jarige inspecteur Yves D. intussen de oogst van een controle in Zemst. Twee bijna identieke foto’s verschijnen naast elkaar. "Zie je het verschil? De eerste foto is veel donkerder dan de tweede. Op de eerste licht de nummerplaat mooi op. Op de tweede zien we meer details van de wagen zelf. Een BMW 1, volgens mij."

Inspecteur Yves tikt de nummerplaat op zijn klavier in. "Jawel, een BMW 1. Juist dus. Deze is klaar voor verzending." Op een drafje werkt inspecteur Yves de ene auto na de andere af. Tot er opeens een Renault en een bestelwagen samen op een foto prijken. "Ai, deze Renault reed 157 kilometer per uur. Maar ik laat het vallen. Anders beweren ze straks toch dat die bestelwagen hen langs rechts inhaalde. We vermijden discussies."

Even later staan inspecteur Yves D. en een Franstalige collega in de loods. Ze vergapen zich aan drie verschillende radars. "Hier, een Multanova. Werkt nog met ouderwetse filmrolletjes. Afhankelijk van het filmpje kunnen we 36 tot 440 auto’s flitsen", vertelt hij. "En dit is de Mesta, digitaal. Goed voor duizenden chauffeurs."

Foto’s van ’de vuilnisbak’
Het toestel uiterst links blijkt een Guardanova. "Door de vorm beter bekend als de vuilnisbak. Een handig toestel, ook digitaal. Deze vraagt het minste installatiewerk en is goed beschermd tegen de regen."
Hoofdcommissaris Michaël Jonniaux zegt dat de wegpolitie momenteel beschikt over 18 digitale en 33 analoge radars om ruim 2.000 kilometer wegen te controleren. "Tegen 2016 zal alles digitaal zijn. Niet omdat we er dan meer kunnen flitsen. Wel omdat straks misschien de filmrolletjes uit de markt verdwijnen. Goedkoop is zo’n radar overigens niet: 60.000 euro."

In een onopvallend grijs busje, en met een vuilnisbak in de laadruimte, gaat het richting parking langs de E411 in Nil-Saint-Vincent, een deelgemeente van Walhain, in Waals-Brabant. Na een uur flitsen heeft de vuilnisbak 106 foto’s gemaakt.

Yves D. flitst al achttien jaar. "Ik heb de indruk dat mensen ons werk vandaag meer appreciëren dan vroeger." Zijn baas Michaël Jonniaux knikt: "Toch beseffen mensen nog te weinig dat een op drie verkeersdoden te wijten is aan overdreven snelheid. Vorig jaar stierven 750 mensen in het verkeer. Dat zijn drie Boeings vol passagiers die crashen. Dat zouden we toch ook niet aanvaarden? En echt: wij amuseren ons ook niet door om de zoveel kilometer een radar neer te poten. Wij weten ook dat vier zulke boetes in één dag hard kunnen aankomen. Maar chauffeurs moeten zich gewoon permanent aan de toegelaten snelheid houden."

 
 
Bron: De Morgen
 
  2-4-2014  


|

FlitsKaart