Stelling van de dag: Digitale flitspaal verhoogt veiligheid / + de Uitslag





 

Digitale flitspalen vergroten de pakkans voor te hard of door rood licht rijden: waar ze staan, is het aantal boetes verviervoudigd. Volgens de politie Gelderland-Zuid is dat de verkeersveiligheid zeer ten goede gekomen. Denkt u dat ook, of vaart vooral de schatkist er wel bij? De redactie Wat U Zegt verneemt graag uw mening.

Doe mee aan de Stelling van de Dag (van 10.30 tot 15.30 uur).

Iedere werkdag kunt u via onze website meedoen aan de De Telegraaf-lezersenquête. Deze stelling gaat over actuele onderwerpen die in de samenleving spelen. De uitslag vindt u een dag later op de WAT U ZEGT-pagina in De Telegraaf en uiteraard op onze internetsite.

Klik hier voor de stelling van de dag

DE UITSLAG

Tevreden constateert het Landelijk Parket Team Verkeer dat het aantal flitsboetes verviervoudigd is op plaatsen waar analoge flitspalen vervangen zijn door digitale. Hoe groter de pakkans, hoe beter voor de verkeersveiligheid, is de gedachte. Deelnemers aan de Stelling van de Dag denken daar in meerderheid nogal anders over.

„Van een onopvallende controle gaat geen enkele preventieve werking uit. Het huidige beleid heeft geen effect op gedrag, alleen op de portemonnee”, valt iemand met de deur in huis. Daarom ook vindt de helft het een kwalijke zaak dat de digitale flitspalen minder opvallend zijn dan de analoge, en bovendien niet flitsen. „Een flitspaal werkt alleen als je direct op je gedrag wordt geattendeerd, de ’flits’ dus.”

Daar staat 19% tegenover die flitsen vanuit het verborgene juist toejuicht omdat het abrupt afremmen voorkomt. En 28% maakt het niet uit hoe er geflitst wordt, als het maar gebeurt: „Voorschriften zijn er om je aan te houden. Overtreders verdienen gepakt te worden.”

Overigens vindt 53% dat flitsboetes hoe dan ook nodig zijn om gevaarlijke hardrijders aan te pakken. Maar de meeste deelnemers vragen zich af in hoeverre gevaarlijk rijgedrag nu eigenlijk wordt bestreden met flitspalen, al dan niet digitaal.

„Alsof de snelheid allesbepalend is. Links rijden, bumperkleven, geen voorrang verlenen, rechts inhalen, kortom de verkeershufters pakken! Nu lijkt het snel en makkelijk kassa”, wordt opgemerkt en hier zijn velen het mee eens. „Er wordt te veel nadruk gelegd op snelheid. Iedereen denkt nu ’o, ik rijd niet te hard, dús veilig’. En zo werkt het natuurlijk niet.”

De verkeersveiligheid zal dan ook heus niet automatisch toenemen zodra iedereen zich maar aan de maximumsnelheid houdt, denkt 60%. „Verkeersveiligheid heeft weinig met snelheidscontroles te maken aangezien de meeste boetes voor kleine overtredingen zijn.”

Bovendien ligt het er voor deelnemers veel te dik bovenop dat flitspalen vaak niet zozeer op gevaarlijke plekken staan. „De meeste staan op plaatsen waar de pakkans het grootst is en niet waar de veiligheid in het geding is. Dus gaat het om de boetes.”

Zeven van de tien worden bovendien tureluurs van de wirwar aan maximumsnelheden: „70-80-90-100-110-120-130, je wordt er gek van. Het is alleen maar remmen en gas geven.” En: „Het is soms zeer onduidelijk welke snelheid toegestaan is. Op zo’n plek een digitale paal opstellen is onfatsoenlijk.”

Bovendien zijn en blijven de marges een geweldige ergernis. „Strenge controle oké, maar de marges zijn te klein. Dat veroorzaakt irritatie.” Talloze deelnemers zien bij voorkeur meer differentiatie in de boetes: „Beboeten tot 10 km te hard is belachelijk. Boetebedragen voor meer dan 10 km te hard mogen van mij dan wel omhoog.”

BRON Papieren Telegraaf

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  16-2-2011  


|

FlitsKaart