Stimuleren openbaar vervoer schaadt milieu





 

Den Bosch, Goedkoper of sneller openbaar vervoer leidt eerder tot meer dan tot minder milieu vervuiling. Dergelijke maatregelen lokken namelijk wel veel meer mensen in trein of bus, maar haast niemand laat er de auto voor staan. Veel mensen geven nu eenmaal de voorkeur aan de heilige koe.



Dat schrijven de professoren Van Wee (TU Delft) en Rietveld (VU) deze maand in een artikel in het milieu tijdschrift ArenaA. Het milieu is wel gebaat bij goedkoper ov in dal uren, want dan zitten veel bussen of treinen half leeg en kost het vervoeren van reizigers geen extra energie en dus ook geen extra milieuschade.



In hun artikel zetten de twee milieukundigen uiteen dat auto-en ov-gebruik geen communicerende vaten zijn. Als treinen sneller gaan rijden komen er per bespaarde autokilometer ongeveer 5 tot 7 kilometers bij. Dat betekent dat het energieverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen juist toenemen. Bovendien kost sneller rijden op zich al meer energie.



Ook door goedkoper openbaar vervoer komen er per bespaarde autokilometer circa 4 tot 6 treinkilometers bij. Bij de invoering van de ov-studenten kaart en de proef met gratis bussen in het Belgische Hasselt bleek bijvoorbeeld dat het OV verbruik fors toenam, maar het autoverbruik daalde nauwelijks. "Het algemene beeld is dat stimuleren van het openbaar vervoer vaak averechts werkt voor het milieu" aldus de professoren. (ANP)

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  9-4-2003  


|

FlitsKaart