Te vaak hinder door politiecontroles



1258x

Politiecontroles leiden te vaak tot onnodige hinder. De VID vindt dat er gecontroleerd moet kunnen worden, ook tijdens de spits, maar niet als dit de veiligheid van het verkeer in gevaar brengt. De VID vindt dat controles zodanig moeten worden opgesteld dat de kans op hinder nihil is. Bij hinder ontstaat er een onveilige situatie op de weg, en schiet de controle zijn doel voorbij.

Uit cijfers van de VID blijkt dat het sinds november vorig jaar al bijna vijftien keer lange files ontstonden door politiecontroles (zowel snelheid- als kenteken), en dat zijn dan nog alleen de momenten waar het aantoonbaar mis ging. Niet altijd wordt de oorzaak van een file opgemerkt.




Afspraken zijn duidelijk: Bij hinder vertrek je
Volgens afspraken tussen de wegbeheerder en de politie moet een controle worden opgedoekt zodra er vertraging dreigt. Dit gebeurt heel vaak niet. De flitsagenten zelf merken de vertraging niet op en zelfs na verzoeken van Rijkswaterstaat vertrekt de controle soms niet. De VID vindt dit onaanvaardbaar.

Volgens de VID moeten controles zo worden opgesteld dat de kans op file beperkt is, en moet de dienstdoende agent beter opletten. Als er onverhoopt toch toch file ontstaat moet de controle onmiddellijk worden opgebroken, zoals afgesproken.

Gek genoeg gaat dit toch te vaak mis. Ook nadat de hinder door politiecontroles afgelopen jaren verschillende keren door de Tweede Kamer werd behandeld. En elke keer werd de flitsfile veroordeeld door de verantwoordelijke minister. Desondanks blijft de flitsfile een hardnekkig probleem.

Het kan wel
De politie toont zelf aan dat dit niet onmogelijk is. Toen begin februari een kentekenscanner langs de A15 voor een lange file zorgde, werd besloten de controle te verplaatsen (nadat de VID aan de bel trok) naar een plek langs de Randweg Dordrecht (N3). De file van 11 kilometer die was ontstaan loste vervolgens snel op.

Keer op keer kilometers file op A6
Maar meer dan eens blijft een controle gewoonweg staan, ondanks de hinder en lopen automobilisten veel vertraging op. Sommige flitslocaties zijn inmiddels berucht bij de VID. Een telkens opnieuw opgebouwde controlepost op de A6 zorgde de afgelopen weken al minstens drie maal voor een file van 8 kilometer. De VID vindt dat stuitend.

Video file op de A27:


Bron:  VID

Share on Twitter Share on Facebook Share on Whatsapp Share on Telegram


Commentaar Flitsservice:


 

Controles in de spits zijn zinloos en veroorzaken alleen maar gevaarlijke situaties op de autosnelwegen. Het controleren, met radar of laser, op autosnelwegen zou afgeschaft moeten worden. Op de autosnelwegen gebeuren weinig dodelijke ongelukken. Dit in tegenstelling tot de overige wegen.

Daarnaast probeert de agent zijn controle zo onopgemerkt te plaatsen. Hiervoor gebruiken ze alle middelen die ze maar in handen kunnen krijgen.