Terugkomdag voor beginnende automobilisten





 

DEN HAAG - Beginnende automobilisten die net in bezit zijn van hun rijbewijs, moeten regelmatig terugkomen op speciale dagen om de kans te verkleinen op verkeersongelukken.



Daarvoor pleit verkeersorganisatie 3VO naar aanleiding van een zwaar auto-ongeluk in het pinksterweekeinde in het Groningse Zuidbroek dat het leven kostte aan drie 13-jarige meisjes. De 19-jarige bestuurder overleefde samen met een 12-jarig meisje het ongeluk, maar raakte zwaargewond.




Ervaring

"Mensen begaan de vergissing dat zij denken dat zij meteen goed kunnen rijden. Dat vergt ervaring en dat krijg je alleen door kilometers te maken. Zij overschatten hun kunnen. Daarom zou het goed zijn om beginnende bestuurders bij de les te houden," aldus 3VO-voorlichtster Debby Lieuw-On. "Een idee dat we met andere organisaties en minister Karla Peijs van Verkeer zouden moeten bespreken, is om de vier of zes maanden en gedurende een jaartje of twee zulke terugkomdagen te houden."



Zo'n regeling zou volgens haar gekoppeld kunnen worden aan het puntenrijbewijs dat sinds april 2002 al bestaat voor beginnende bestuurders, een categorie die voor 85 procent bestaat uit jongeren. Als zij binnen vijf jaar drie strafpunten oplopen door overtredingen, moeten ze een rijvaardigheidsonderzoek bij het CBR doen.



Bumperkleven


Strafpunten staan er voor bijvoorbeeld bumperkleven, meer dan 30 kilometer te hard rijden, te veel drank op (voor de beginnende bestuurder ligt het toegestane maximumpromillage op 0,2 tegen 0,5 voor andere automobilisten) of een ongeval met doden of gewonden veroorzaken.



Als na een theorie- en praktijktest blijkt dat de bestuurder onvoldoende rijvaardig is, wordt het roze papiertje ingetrokken. Minister Peijs was niet direct bereikbaar voor een reactie.



Momentopname


Het idee voor terugkomdagen is afkomstig van de SWOV, de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, weet 3VO-voorzitter Bruno Bruins. "Het rijbewijs is een momentopname, dus het is beter om een getrapt systeem in te voeren." In landen als Australië, Canada en de Verenigde Staten bestaan voor jonge bestuurders (tussen 18 en 24 jaar) nacht- of weekeinderijverboden, of rijden zonder passagiers of een beperkt aantal passagiers. "Dat is echter lastig te controleren."



Bruins prijst het project van een dagje Trials voor jonge bestuurders aan dat 3VO samen met de provincie Drenthe heeft opgezet. "Zij krijgen dan nog een keer een training, met onderdelen als een noodstop maken, en een bermproef. Vorig jaar waren er 275 deelnemers, dit jaar zijn er 1150 aanmeldingen."



3VO, waarvan Bruins (oud-wethouder van Den Haag) sinds 1 januari voorzitter is, zal binnenkort weer Veilig Verkeer Nederland heten. Komende vrijdag moet de verenigingsraad met dit voorstel instemmen.



Fusie


"Ik heb positieve aanwijzingen dat dat gaat gebeuren." De oude naam, die tot 2000 werd gehanteerd maar na een fusie met twee andere verkeersorganisaties verdween, maakt in één keer duidelijk waar de organisatie voor staat, vindt hij.



Bruins is overigens blij met de groeiende aandacht voor veilig verkeer. "Misschien heeft dat te maken met de naderende verkiezingen." De 3VO-voorzitter hoopt stilletjes dat minister Peijs, die volgens hem na haar aantreden in 2002 zich sterk maakt voor verkeersveiligheid, het idee van de terugkomdagen steunt.

 
 
Bron: nu.nl
 
  6-6-2006  


|

FlitsKaart