Trajectcontrole A10 per 1 november





 

AMSTERDAM - Snelweg A10 West tussen de Coentunnel en knooppunt De Nieuwe Meer krijgt vanaf 1 november trajectcontrole. Op die dinsdag gaat op dit deel van de Ring Amsterdam ook de nieuwe maximumsnelheid van 80 kilometer per uur in.



Om de luchtkwaliteit te verbeteren moet de snelheidslimiet op de A10 West omlaag. Tot nu toe was die 100 km. De ervaringen met zo'n 80 km-tracé op de A13 (Den Haag-Rotterdam) bij Overschie zijn positief.



Een lezer, die dagelijks over de A10 rijdt, was opgevallen dat tussen de Coentunnel en De Nieuwe Meer op liefst vijf punten camera's voor trajectcontrole zijn aangebracht. ,,Aan de los liggende bedrading is te zien dat de camera's nog niet zijn aangesloten'', schrijft hij aan de krant. ,,Dit heeft bij mij vragen opgeroepen. Als je tussen alle camera's in te hard rijdt, krijg je dan één bekeuring tussen de eerste en de laatste camera? Of vier bekeuringen tussen elke cameraopstelling? Of krijg je één bekeuring over de hoogst gemeten snelheid?''



Woordvoerster Berber Kroon van het bureau verkeershandhaving van het openbaar ministerie (BOVM): ,,Bij trajectcontrole hangen camera's op verschillende punten langs de weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig. Met deze beelden berekent een computer de gemiddelde snelheid van een auto op een traject. Ligt die hoger dan de limiet, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring thuisgestuurd. Voor iedereen geldt één beginpunt en één eindpunt. De tussenliggende portalen fungeren ook als begin- of eindpunt van het traject voor mensen die later het traject opkomen of het eerder verlaten. Van iemand die het gehele traject rijdt (langs alle camera's) wordt dus maar één gemiddelde snelheid berekend, en je krijgt als die te hoog is dus één boete.''



De hoogte van de boete is te berekenen via www.om.nl, onder de knop boetes. De overtredingen en bijbehorende sancties zijn verdeeld in categorieën. Na de keuze voor een categorie voert het programma de gebruiker stap voor stap naar het uiteindelijke boetebedrag. Een voorbeeld: u bent geflitst terwijl u 142 kilometer per uur reed op de autosnelweg (limiet 120 km). Kies dan om te beginnen de knop 'verkeer op de weg'. Het programma vraagt dan wat voor weggebruiker u bent. Kies 'auto'. Vervolgens vraagt de 'boetebase' u om welk soort overtreding het gaat. Kies 'verkeersregels'. Als u vervolgens de categorie 'rijsnelheden' aangeeft, 'te hard rijden op de autosnelweg' en '20 t/m 25 km/u' blijkt dat u een boete van 90 euro kunt verwachten. In 2003 werden alleen al voor verkeersovertredingen bijna 10,6 miljoen acceptgiro's verstuurd.



De camera's zijn aangesloten op de matrixborden. Die borden geven soms een lager maximum aan dan normaal toegestaan. Kroon: ,,Het systeem houdt rekening met de maximumsnelheid op de matrixborden. Als ze tussentijds veranderen, houdt het systeem een 'pardontijd' aan en wordt de op dat moment hoogst geldende snelheidslimiet aangehouden, om niemand te benadelen en weggebruikers tijd te geven rustig hun snelheid aan te passen.''



Marjan Nijssen van Rijkswaterstaat in Noord-Holland meldt dat de huidige matrixborden op de Ring Amsterdam voor 1 november worden vervangen. ,,De oude 'bakken' hebben geen signalering voor 80 km, wel voor 70 en 50. De nieuwe bakken zijn voorzien van de signaleringsfunctie '80', met een rode rand.''



Eén jaar na de invoering van trajectcontrole op de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep krijgt nog één tot twee procent van de weggebruikers hier een bekeuring vanwege te hard rijden. De westelijke rijbaan van de A4, één van de drukste snelwegen in Nederland, kent sinds begin september 2004 permanente trajectcontrole. Deze controle garandeert een pakkans van 100 procent. Vóór de invoering van de constante controle op de westelijke rijbaan reed nog zo'n tien procent te hard.



Momenteel zijn er in Nederland op zes routes trajectcontroles in werking. Naast de A4 gaat het om de A2 tussen Maarssen en Breukelen, de A12 tussen De Meern en Woerden, de N919 bij Veenhuizen, de Zeelandbrug en een mobiel systeem in Flevoland. Omdat de pakkans 100 procent is, zullen trajectcontrolesystemen steeds vaker worden ingezet. Vanaf november worden vier trajecten worden toegevoegd. Dat op de A10 dus, de A12 (Den Haag-Utrecht), de A13 (Den Haag-Rotterdam) en de A20 (bij Rotterdam). Ook komen er nog dit jaar trajectcontroles in de Westerscheldetunnel en op de N381 in Friesland.Het deel van snelweg A10 waar de limiet omlaag gaat.

 
 
Bron: NoordHollands Dagblad
 
  18-10-2005  


|

FlitsKaart