Trajectcontrole meet meer dan gemiddeld





 

Automobilisten die denken dat op een trajectcontrole maar een keer hun gemiddelde snelheid wordt gecontroleerd, komen bedrogen uit. Bij vier van de twaalf trajectcontroles wordt meerdere keren de gemiddelde snelheid berekend.

Dit heeft het openbaar ministerie desgevraagd bevestigd. Justitie maakt bij de kilometerslange trajectcontroles gebruik van allerlei minitrajecten, die telkens weer een nieuwe boete kunnen opleveren. Wie bijvoorbeeld het eerste deel van de trajectcontrole bij Amsterdam niet oplet, 90 kilometer per uur rijdt waar 80 is toegestaan en dan de rest van de afstand 75 rijdt om de snelheid te compenseren, kan zo toch een boete krijgen.

Aangezien alleen de hoogste boete wordt verstuurd en verder nergens over de minitrajecten wordt gesproken door justitie, is dit bij de meeste automobilisten niet bekend.

Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) zal extra informatie gaan geven op de eigen website.

Het BVOM laat weten dat op de A10 bij Amsterdam, de A20 bij Rotterdam, de A12 bij Den Haag en op de Zeelandbrug niet de totale gemiddelde afstand geldt. De minitrajecten die daar van toepassing zijn, verschillen in afstand. Op de Zeelandbrug gaat het bijvoorbeeld om twee delen van beide enkele kilometers lang, maar bij Amsterdam zijn er zeker vier minitrajecten, waarvan de kortste 900 meter is.

Bord

Volgens advocaat Tjalling van der Goot, specialist in aanvechten van onterechte verkeersboetes, heeft het BVOM bestuurders bewust of onbewust op het verkeerde been gezet. Aan het begin van de trajecten staat bijvoorbeeld een bord dat de start van de totale controle aankondigt.

Het terugvorderen van onterechte boetes is alleen mogelijk als automobilisten zelf bewijzen hebben, bijvoorbeeld door gps-systemen, dat ze niet te hard reden.

Het BVOM vindt de deeltrajecten volkomen rechtvaardig. ,,We kunnen niet het gemiddelde over de totale afstand nemen. Dat zou namelijk niet eerlijk zijn voor mensen die tussentijds in de trajectcontrole komen", verdedigt woordvoerder Ernst Koelman van BVOM de minitrajecten.

 
 
Bron: Telegraaf
 
  31-10-2008  


|

FlitsKaart