Trajectcontroles op 130 km-snelwegen





 

Op de snelwegen waarop sinds begin dit jaar 130 kilometer per uur mag worden gereden, komen binnen afzienbare tijd trajectcontrolesystemen.
Dat zegt Willebrord Freijsen, hoofd van het Team Verkeer van het Landelijk Parket. "We zijn dat nu aan het bekijken."

Volgens de landelijke verkeersofficier maakt handhaving onlosmakelijk onderdeel uit van de proef om op acht snelwegen de maximum snelheid te verruimen. Op stukken van de A2, A6 (Almere-Joure), A7, A16, A17, A58 A32 (Steenwijk-Heerenveen) en de A37 mag (soms alleen ’s avonds en ’s nachts) 130 kilometer per uur worden gereden. Bij trajectcontroles wordt door middel van camera’s aan het begin van een baanvak en aan het eind van een baanvak een gemiddelde snelheid berekend. Als die gemiddelde snelheid te hoog is, volgt een boete.

Volgens Freijsen wordt trajectcontrole door automobilisten beter geaccepteerd dan de bekende flitspalen. Door de bank genomen is de hoogte van de snelheidsovertredingen bij trajectcontroles laag. "Maar ja, het gaat wel om een groot aantal voertuigen", aldus de officier.

 
 
Bron: deStentor
 
  17-11-2011  


|

FlitsKaart