Trajectcontroles op probleemstrook E40 (België)





 

Het flitspaaltijdperk op autosnelwegen is voorbij nu minister Hilde Crevits (CD&V) inzet op trajectcontrolesystemen. Gisteren werden er drie nieuwe opgestart: langs de E40 in beide richtingen tussen Wetteren en Erpe-Mere en op het E17-viaduct in Gentbrugge.

Omwille van de positieve resultaten gaat Hilde Crevits voluit voor de trajectcontroles in plaats van flitspalen. "Die sorteren zelfs een negatief veiligheidseffect", zegt de Vlaamse minister van Mobiliteit. "Uit een lopend onderzoek blijkt nu al dat chauffeurs afremmen aan flitspalen om dan weer vol op te trekken. Dat leidt tot gevaarlijk situaties."

"Sinds het trajectcontrolesysteem in Gentbrugge startte, gebeurde er geen enkel ongeval met gewonden. Het is dus veiliger en nuttiger de gemiddelde snelheid te meten tussen twee punten", aldus Crevits.

Probleemstrook
Sinds gisteren is dus ook zo’n trajectcontrolesysteem actief op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere. Over een afstand van 7,4 kilometer, tussen de Oudenhoekbrug in Westrem en de brug aan Seskenshoek in Ottergem, registreren 14 camera's in beide richtingen de snelheid van passerende wagens Waarom juist dit stuk van de E40? "Cijfers wezen uit dat dit een probleemstrook is", zegt Crevits. "Tussen 2006 en 2011 gebeurden hier elk jaar 40 tot 50 ongevallen. Het aantal gewonden situeert zich tussen de 50 en 100 per jaar. Dat is veel. De trajectcontroles moeten het aantal accidenten doen dalen."

208 km/u
Het stuk E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere - 7,4 km zonder afrit - is geliefd bij snelheidsduivels. "Testen van het systeem onthulden onthutsende cijfers", aldus hoofdcommissaris Van Butseele. "Vorige week registreerde we op amper een half uur maar liefst een dozijn chauffeurs die gemiddeld 180 km/u haalden, met 208 km/u als uitschieter."

Dat er een trajectcontrole is, hoeft niet verborgen te worden. "Er staan borden die aangeven dat er een snelheidscontrole aankomt", legt Crevits uit. "We gebruiken het internationale symbool."

Het kostenplaatje van de drie nieuwe trajectcontrolesystemen bedraagt 925.000 euro. "Ons budget moet het uiteraard toelaten, maar het is de bedoeling om vanaf nu elk jaar een nieuwe trajectcontrole in Vlaanderen te installeren. Zo willen we de verkeersveiligheid op de snelwegen verhogen. Al zou het systeem volgens mij ook perfect werken op gewestwegen."

 
 
Bron: Nieuwsblad.be
 
  24-3-2013  


|

FlitsKaart