Vaker persoonlijke bekeuring na overtreding





 

EINDHOVEN – Verkeersovertreders worden in de regio vaker persoonlijk bekeurd. De regiopolitie heeft steeds beter zicht op specifieke groepen ’wegmisbruikers’ en gaat daar gericht op controleren. Zo blijken bellende bestuurders zonder handsfreeset meestal in grote en dure auto’s te rijden. „Deze weggebruikers wanen zich misschien veilig in hun dure wagen, maar ze weten niet wat andere weggebruikers doen“, waarschuwt verkeerscommissaris E. Heuvelmans. Vertegenwoordigers zeggen volgens hem dikwijls dat ze veel rijden en daarom ook véilig rijden. „Maar wij zien het vaak direct aan het rijgedrag als mensen bellen onder het rijden.“



Het aantal boetes voor niet handsfree bellen is vorig jaar verdubbeld naar 2865. Dat is voor het verkeersteam aanleiding om extra te gaan controleren.



Zeker omdat op veel andere gebieden het aantal overtredingen sterk is afgenomen, benadrukt Heuvelmans.



Verbeterd gedrag

Ook het aantal verkeersdoden en -gewonden is vorig jaar weer verder afgenomen, naar 44 en 1252. Volgens Heuvelmans ligt dat voor een deel aan het verbeterde gedrag van bestuurders. „Maar er zijn nog te veel eenzijdige ongevallen waarbij veelal jonge bestuurders uit de bocht vliegen op een tachtigkilometerweg. Bravoure en hormonen spelen daarbij helaas een grote rol.“



Na ieder dodelijk ongeval neemt de politie contact op met provincie of gemeente om de weg onder de loep te nemen. „Buiten de bebouwde kom staan veelal bomen langs de weg en in combinatie met die snelheid is een dodelijke afloop eerder uitgangspunt dan uitzondering. Wegen kun je met maatregelen veilig maken, maar dat kost veel geld. Het gedrag van de bestuurder heeft desondanks het meeste invloed“, stelt Heuvelmans.



De politie wil jonge bestuurders samen met andere notoire overtreders nog vaker met de videosurveillanceauto en -motor gaan aanpakken. „Je kunt aan de auto vaak al zien of er risico’s zijn. Als je een golfje ziet rijden met een jongen met een petje erin, dat weet je wat je kunt verwachten. Dat klinkt stereotype, maar het is wel zo.“ Het verkeersteam komt volgens hem bestuurders tegen ’die in een halfjaar tijd dertig keer zijn bekeurd’.



Heuvelmans vindt de grote terreinwagens, de zogenaamde SUV-auto’s, een gevaar op de weg. „Een aantal steden probeert die auto’s omwille van het milieu uit de stad te weren, maar het gaat veel meer om de veiligheid. Een voetganger heeft bij zo’n auto die zo’n dertig tot vijftig kilometer per uur rijdt, al geen schijn van kans meer. Het is voor de gebruiker veiliger, maar voor alle andere weggebruikers veel onveiliger. Ja, je zou dat asociaal kunnen noemen.“ De verkeerscommissaris vindt het al dan niet weren ervan een ’politieke keuze’.

 
 
Bron: Eindhovens dagblad
 
  4-10-2006  


|

FlitsKaart