Val voor spookrijder / KLPD dringt aan op invoering Amerikaanse vinding





 

Nog altijd rijden jaarlijks zo’n honderd automobilisten de snelweg op tegen het verkeer in. Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) wil daarom dat er zogenoemde ’spookrijdersvallen’ in ons land worden aangebracht.

Dit in Amerika bekende fenomeen is slechts op een enkele plaats in Nederland, in Ede, aangelegd maar zou volgens het KLPD landelijk ingevoerd moeten worden om levensgevaarlijke situaties te voorkomen.

Een spookrijdersval is een extra afslag op de afrit van een snelweg. De meeste spookrijders sturen namelijk een afrit van een weg op, waardoor ze tegen het verkeer in komen te rijden. De borden ’ga terug’ maken vaak weinig indruk en de bestuurders hebben ook niet door dat de tekens op het wegdek allemaal de ’verkeerde’ kant op wijzen.

Juiste spoor

Door de extra afslag halverwege de afrit met daarbij een blauw bord met witte pijl die naar rechts wijst, moeten de spookrijders alsnog op het juiste spoor, de oprit, worden gezet. De val behelst feitelijk niet meer dan een verbindingsweggetje tussen de open de afrit. „Het is een simpele maar zeer doeltreffende oplossing”, meent KLPD-woordvoerder Frans Zuiderhoek, „die inderdaad veel leed kan voorkomen.”

Vele tientallen spookrijders zorgen jaarlijks voor gevaar op de snelwegen in ons land. „Met name omdat hun gedrag zeer onvoorspelbaar is, moet je snel kunnen inspringen op de situatie en maatregelen nemen. Als ze toch een snelweg oprijden, moeten wij zorgen dat het tegemoetkomende verkeer wordt stilgelegd en de spookrijder op de eerstvolgende afslag tot stoppen gedwongen wordt”, aldus Zuiderhoek. „Vervolgens kunnen we de automobilist dan alsnog de juiste richting wijzen.”

Automobilisten die zich ontpoppen als spookrijder, hebben vaak een slokje te veel op, zijn verward of op hoge leeftijd. „Ze zijn zich vaak van geen kwaad bewust en rijden voor hun gevoel rechts, maar in werkelijkheid aan de linkerkant van de weg. In de meeste gevallen lost het ’probleem’ zich vanzelf op, omdat ze door andere weggebruikers met lichtsignalen gewaarschuwd worden. Als wij dan arriveren, treffen we de spookrijder ook niet meer aan, wat dan regelmatig via de verkeersinformatie te horen is”, weet de zegsman.

Spookrijdersbord

 
 
Bron: De Telegraaf /abonnee gedeelte
 
  26-1-2008  


|

FlitsKaart