Verbreding A27 onnodig, bomen Amelisweerd hoeven niet weg





 

De omstreden verbreding van de A27 bij Utrecht is niet nodig. Uit nieuw onderzoek in opdracht van de gemeente Utrecht blijkt dat de ’bak’ waarin de huidige snelweg ligt, plaats kan bieden aan meer rijstroken.

Het kappen van een deel van het bos Amelisweerd is dan niet nodig. Dit blijkt uit de studie van ingenieursbureau Witteveen & Bos.

"We hebben gevraagd aan het bureau of het mogelijk is om de problemen binnen de bestaande bak op te lossen en dat blijkt te kunnen", zegt een verheugde Frits Lintmeijer, wethouder Verkeer van de gemeente Utrecht, tegen BNR.

Smallere rijstroken
Uit de studie blijkt dat rijstroken kunnen worden versmald zodat meer verkeer op dezelfde wegbreedte kan worden verwerkt. In dat geval verdwijnt ook de vluchtstrook en gaat de maximumsnelheid omlaag van 120 naar 100 kilometer per uur. Zo kan het verkeer gebruikmaken van twee keer zes rijstroken.

Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) wil de A27 verbreden en er twee keer zeven rijstroken aanleggen. Dat daarvoor een deel van het bos Amelisweerd zou moeten worden gekapt, stuit op veel verzet van omwonenden, milieuorganisaties en de politiek. Begin jaren 80 werd al een deel van Amelisweerd gekapt voor aanleg van de A27. Dat leidde in de jaren ervoor tot heftige protesten.

Veilig en goedkoper
Volgens de gemeente heeft het voorstel van Witteveen & Bos alleen maar voordelen. Behalve dat bomenkap niet nodig zal zijn, valt het plan ook nog eens honderden miljoenen euro’s goedkoper uit dan het plan van Schultz. "Dus dit is een oplossing die de zorgen van de minister van Financiën enorm gaat verlichten", zegt Lintmeijer.

"Er zijn bovendien geen oplossingen nodig die niet elders al beproefd zijn", legt Lintmeijer uit. "Het is afhankelijk van je uitgangspunt of het veilig wordt geacht. Wij zeggen: je hoeft niet per se met 120 kilometer per uur langs de stad te scheuren, 100 is prima. Het gaat uiteindelijk om de politieke wil."

Plannen uitwerken
D66 wil dat de minister deze variant van het ingenieursbureau verder gaat uitwerken. "Dit onderzoek toont aan dat de A27 groener en goedkoper kan. Wij willen dat deze optie op tafel komt, voordat het kabinet een beslissing neemt over de A27", stelt D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven.

De gemeente Utrecht biedt de uitkomsten van de studie aan de Tweede Kamer aan. Ook de Commissie-Schoof krijgt een exemplaar. Die doet in opdracht van minister Schultz onderzoek naar de verbreding van de A27.

 
 
Bron: BNR.nl
 
  3-2-2013  


|

FlitsKaart