Verkeerde dader krijgt 10 maanden cel





 

Een 41-jarige man uit Dinteloord is gisteren door het Haagse gerechtshof veroordeeld tot een gevangenisstraf van tien maanden, waarvan drie maanden voorwaardelijk. Bovendien mag hij vier jaar geen motorvoertuig besturen.

Zo schreef het lokale krantje Hoekschewaard.nl.

"De Dordtse rechtbank verweet de 39-jarige man in februari 2006 roekeloos rijgedrag, omdat hij met veel te hoge snelheid reed. Ze veroordeelde de man daarom tot een celstraf van één jaar, waarvan drie maanden voorwaardelijk.

De veroorzaker van het ongeluk ging echter tegen het vonnis in hoger beroep bij het gerechtshof in Den Haag. Tijdens de rechtszitting twee weken geleden betoogde de raadsman van de verdachte dat de cliënt dient te worden vrijgesproken, omdat niet hij, maar andere weggebruikers die bewuste zaterdagavond onvoorzichtig hadden gereden. Dat hij ter hoogte van Numansdorp 160 kilometer per uur reed, kwam naar eigen zeggen omdat hij haast had en te laat op een afspraak dreigde te komen. "

Flitsservice.nl heeft zich eens wat verder verdiept in dit vonnis. Want 160 km/u op een afgelegen snelweg is nou niet bijster onverantwoordelijk. Eenieder die dit wel vindt zou terstond een rijverbod door Duitsland moeten krijgen, waar dit soort snelheden aan de orde van de dag zijn. Hier moet meer gebeurd zijn.

Het vonnis lezende, blijkt dat verdachte haast had. We citeren:

Vervolgens heeft de verdachte de door de getuige [getuige 1] bestuurde Peugeot 307 waargenomen die zich op de rechter rijstrook kort achter de Toyota Avensis bevond. De verdachte is met onverminderde snelheid op de linker rijstrook gaan rijden toen hij ongeveer 200 meter van de Peugeot 307 was verwijderd. Op een gegeven moment is [getuige 1], die reed met een snelheid van ongeveer 115 à 120 kilometer per uur, begonnen de (langzamer rijdende) Toyota Avensis in te halen. Voordat hij dat deed heeft hij in zijn linker buitenspiegel gekeken en in de verte een auto waargenomen “met twee koplampen”. [getuige 1] heeft verklaard dat die auto op dat moment nog ver genoeg van hem was verwijderd om veilig te kunnen inhalen. [getuige 1] heeft ook verklaard vervolgens zijn richtingaanwijzer in werking te hebben gezet en daarop van rijstrook te zijn gaan wisselen. Toen hij zich op de linker rijstrook bevond, heeft hij, kijkend in zijn binnenspiegel, andermaal een auto waargenomen (het hof neemt – bij het ontbreken van enige plausibele aanwijzing van het tegendeel - als vaststaand aan dat beide spiegelwaarnemingen van [getuige 1] betrekking hebben op de door de verdachte bestuurde auto) die “heel snel” naderde. Op dat moment kon [getuige 1] niet meer terug naar de rechter rijstrook omdat daar de in te halen Toyota Avensis reed. Daarop werd de Peugeot 307 van achteren geraakt door de door de verdachte bestuurde Peugeot 205. [Getuige 1] verloor de macht over het stuur en botste tegen de Toyota Avensis tengevolge waarvan de twee inzittenden van de Toyota Avensis dodelijk zijn verongelukt.


Dit soort situaties zijn schering en inslag tegenwoordig bij traag rijdende slaaprijders. Zitten al geruime tijd kort achter een voorligger en op het moment dat er een (in dit geval veel) snellere verkeersdeelnemer aan komt, besluiten ze alsnog in te halen. De snellere verkeersdeelnemer moet vol op de rem om een ongeval te voorkomen. In dit geval is dit dus niet gelukt en zijn er jammerlijk genoeg 2 doden te betreuren.

De rechter heeft geoordeeld dat het simpele feit dat er 160 km/u gereden werd, in een auto die geen ABS heeft, genoeg is voor 10 maanden cel. Getuige 1 dient terstond een rijverbod door Duitsland opgelegd te krijgen! Niet voor niets wordt de NL op de Nederlandse kentekenplaat in Duitsland gekscherend voor Nur Links of Nur Langsam uitgelegd.
ABS zorgt er niet voor dat de remafstand korter wordt. ABS zorgt ervoor dat de auto bestuurbaar blijft. Maar als er iemand naast je rijdt, op het moment van een noodstop, wat dan?

Er is er maar èèn schuldig en dat is getuige 1.

Immers, hij is degene die geen voorrang heeft verleend aan inhalend verkeer en bovendien niet goed heeft gespiegeld.

Vergis u niet. Nederland zit vol met dit soort getuigen. Bestuurders die de wagen telkens net voor de uwe gooien net op het moment dat u ze wilt inhalen.

 
 
Bron: Flitsservice.nl
 
  23-8-2008  


|

FlitsKaart