Verkeersgenie Hans Monderman overleden





 

Verkeerskundige Hans Monderman is vandaag op 62-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Ureterp. Hij was vooral bekend als voorzitter van het Europese project Shared Space, een verkeerskundige filosofie die hij heeft ontwikkeld.
De ‘Monderman methode’ gaat er van uit dat het verkeer meer gehinderd wordt door verkeerslichten en - borden dan dat het er baat bij heeft: verkeersdeelnemers nemen geen persoonlijke verantwoordelijkheid meer voor hun gebruik van de weg.

Door de verkeerstekens weg te halen en weggebruik samen te laten vallen met andere menselijke activiteiten moeten automobilisten, maar ook fietsers en voetgangers, zelf opletten wie er voorrang heeft en hoeveel ander verkeer er aankomt. Ze passen hun snelheid daar op aan en kunnen zo alert en effectief reageren op wat er om hen heen gebeurt. Verkeersdeelnemers staan in direct oogcontact met elkaar en moeten dat contact ook zoeken om geen ongelukken te veroorzaken. En dat werkt beter dan alle conventionele verkeerstekens bij elkaar, zeggen Monderman-adepten, zelfs in een drukke stad als Londen.

Maar er zijn ook kritische geluiden. Niet alle automobilisten vinden het prettig dat er opeens fietsers op hun rijbaan ronddolen. Niet alle voetgangers hebben dezelfde ervaring als Monderman dat auto’s en ander groot materiaal wel voor hen uitkijkt als ze de straat oplopen.

Een bekend voorbeeld is te vinden in Drachten op een drukke kruising van tweebaanswegen. Het standaardkruispunt met haaietanden, zebrapaden en stopborden is vervangen door een groene rotonde, zònder tekens. Auto’s, lijnbussen en fietsers kunnen op een uitzondering na soepeltjes doorrijden. Monderman kon in een demonstratie aan een BBC journalist met zijn rug naar het verkeer het kruispunt oversteken: de auto’s die hem (van achteren) naderen, remmen af en rijden voorzichtig om hem heen.

 
 
Bron: nrc
 
  1-10-2008  


|

FlitsKaart