Verkeershufters worden minder vaak gepakt


De kans dat een automobilist na een overtreding van de weg wordt gehaald en beboet, is het afgelopen jaar fors gedaald. In 2014 zijn nog geen 488.000 mensen aangehouden voor een overtreding. In 2007 waren er nog bijna 1,5 miljoen wegpiraten.

Volgens verkeersdeskundigen kunnen verkeershufters ongehinderd hun gang gaan doordat de snelwegpolitie is verdwenen. "Het toezicht op de weg is nu in handen van de regiokorpsen. Dat gaat ten koste van de professionaliteit," constateert Patrick Potgraven van de VID. "Een agent uit de Schilderswijk heeft wel iets anders aan zijn hoofd."

De pakkans is fors gedaald, denkt ook het onderzoeksinstituut voor verkeersveiligheid SWOV. "Het is niet geloofwaardig dat er de afgelopen jaren zo veel minder overtredingen zijn begaan," zegt woordvoerder Maura Houtenbos.

Asociaal rijgedrag
Voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee is van mening dat 'vooral verkeershufters de dans ontspringen'. "Dankzij de vele trajectcontroles en flitspalen krijgen bijna alle automobilisten die 3 tot 5 kilometer te hard rijden een boete. Maar irritante en gevaarlijke verkeershufters die bumper kleven, over de vluchtstrook rijden of rode kruizen negeren, gaan nu vrijuit."

Voor het vaststellen van asociaal rijgedrag zijn volgens de oud-verkeersofficier juist 'de ogen van een agent' belangrijk. Dat vindt ook voorzitter Han Busker van de Nederlandse Politiebond: "Persoonlijk contact is beter en effectiever voor de veiligheid, dan kil contact door middel van papieren boetes."

De ministers Opstelten (Veilligheid) en Schultz van Haegen (Verkeer) zijn 'niet van mening dat verkeershufters ruim baan hebben'. "Het handhaven van de verkeersveiligheid is en blijft een belangrijke taak van de politie.".

Bron:  Algemeen Dagblad



Commentaar Flitsservice:


 

Uiteraard vallen de snelheidsovertredingen niet onder de kop van dit artikel.

Als je een paar Km te snel rijdt, heb je een heel grote kans op een bericht van het CJIB, zoals door Koos S. beaamt wordt in het artikel.