Verkeersslachtoffers: 'Snelheidsbegrenzer in auto tegen wangedrag in verkeer'





 

De forse toename van het aantal verkeersdoden heeft niet voor verbaasde gezichten gezorgd bij de Vereniging Verkeersslachtoffers. Wel zegt de organisatie bedroefd te zijn over de opvallende trendbreuk: vorig jaar kwamen er 621 Nederlanders om in het verkeer, tegen 570 een jaar eerder.

In een reactie op de cijfers van het CBS zegt de Vereniging Verkeersslachtoffers de stijging van het aantal verkeersdoden te wijten aan de afname van het toezicht op verkeersgedrag. Verder pleit de belangenorganisatie voor de invoering van moderne technologie in auto's 'om paal en perk te stellen aan wangedrag in het verkeer'.

Intelligente snelheidsadapters
Een groot aantal van de dodelijke slachtoffers onder de inzittenden van auto's is gevallen bij botsingen met bomen en lantaarnpalen, zegt de organisatie. "Zeer waarschijnlijk door een te hoge snelheid ter plaatse, iets dat eenvoudig te voorkomen was geweest met een technologie die in 1999 al uitgebreid is getest en werkzaam bevonden." De organisatie doelt daarmee op zogenoemde intelligente snelheidsadapters, die voorkomen dat harder gereden kan worden dan de ter plaatse geldende maximumsnelheid.

"Wij vinden het onbegrijpelijk dat deze technologie nog steeds niet verplicht wordt in motorvoertuigen", stelt de Vereniging Verkeersslachtoffers. De organisatie vraagt zich hardop af of het wegvallen van de bekeuringen voor te hard rijden de eigenlijke reden is voor het niet verplicht stellen van de snelheidsbegrenzers.

Vooral automobilisten en inzittenden van auto's
De afgelopen 40 jaar nam het aantal verkeersdoden elk jaar af: van 3000 in de jaren 70 tot 570 in 2014. Vorig jaar liet een stijging zien. Vooral het aantal automobilisten en inzittenden van auto's onder de doden nam toe.

 
 
Bron: RTL Nieuws
 
  22-4-2016  


|

FlitsKaart