Verplicht 1 uur rijles op vrachtauto





 

Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil dat alle aanstaande automobilisten en motorrijders ervaring opdoen met vrachtauto’s in het verkeer. Volgens de belangenorganisatie moeten alle mensen die hun rijbewijs willen halen, ook 1 uur rijles krijgen op een vrachtauto. Op deze manier ontstaat er volgens TLN meer onderling begrip tussen de medeweggebruikers waardoor de verkeersveiligheid op de weg verbetert. TLN doet deze oproep tijdens haar jaarlijkse congres, vanmiddag in Amsterdam.

Verkeersveiligheid is al jaren topprioriteit in Nederland. Hoewel Nederland bekend staat als een van de meest verkeersveilige landen ter wereld, blijken bestuurders van personenauto’s en motoren zich nog vaak onvoldoende bewust van de beperkingen van vrachtauto’s. Dit leidt regelmatig tot gevaarlijke situaties op de weg.

Verplicht een uur rijles op een vrachtauto
Om de verkeersveiligheid verder te verbeteren, lanceert TLN vandaag in bijzijn van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu het voorstel om 1 uur rijles in een vrachtauto te verplichten voor iedereen die een personenauto- of motorrijbewijs wil halen. TLN verwacht hiermee dat toekomstige bestuurders dankzij deze verplichte les veel beter kunnen inschatten hoe je met vrachtauto’s in het verkeer moet omgaan. Hiermee neemt niet alleen het onderling begrip, maar ook zeker de verkeersveiligheid toe.

Ervaringen TLN met "Veilig op Weg"
Aanleiding voor dit voorstel zijn de positieve ervaringen van TLN met het dode hoek project ‘Veilig op Weg’1. Verkeersveiligheid wordt voor een groot deel bepaald door contact tussen de verschillende weggebruikers. Het is hierbij van groot belang dat deze weggebruikers zich kunnen verplaatsen in elkaars positie. TLN geeft daarom al 15 jaar les op basisscholen om leerlingen beter bewust te maken van de dode hoek. Tijdens deze ‘Veilig op Weg’ les ervaren basisschoolleerlingen in de cabine van een vrachtauto zelf wat de chauffeur wel, maar vooral wat de chauffeur niet ziet. Doordat veel kinderen zich nu beter kunnen verplaatsen in de positie van een chauffeur, is mede dankzij dit project het aantal dode hoek slachtoffers afgelopen jaren gedaald.

1 uur verplichte les voor toekomstige automobilisten
De meer dan 200.000 bestuurders die jaarlijks een auto en/of motorrijbewijs halen, hebben vaak al ervaring in het verkeer als voetganger en/of (brom)fietser. Hierdoor kunnen ze goed inschatten wat de beperkingen zijn van deze (vervoer)middelen. Omdat deze groep nieuwe bestuurders meestal nog nooit in een vrachtauto heeft gezeten, kunnen zij nauwelijks inschatten welk effect hun rijgedrag heeft op een vrachtauto. TLN denkt dat de verkeersveiligheid zal verbeteren wanneer alle toekomstige bestuurders een keer het gevoel van het rijden met een vrachtauto ervaren. Uit ervaringen van mensen die met een vrachtauto hebben (mee)gereden, blijkt dat ze een beter beeld hebben van zaken als de dode hoek, remweg en invoegen voor een vrachtauto.

Eenvoudige aanpassing wetgeving; ook BOVAG enthousiast
In het reglement rijbewijzen zijn de wettelijke eisen opgenomen wanneer je op mag voor het praktijkexamen. TLN verwacht dat dit reglement vrij eenvoudig kan worden aangepast. TLN voorzitter Alexander Sakker: ‘Als de politiek het plan ziet zitten, is het opnemen van 1 uur les in een vrachtauto voordat mag worden afgereden, zo geregeld’. Ook de rijschoolhouders, verenigd in de BOVAG, zijn enthousiast over het idee. BOVAG-directeur Koos Burgman:’Dit is een sympathiek idee. En ik weet uit eigen ervaring dat zo’n uur in een truck je als personenautobestuurder echt meer inzicht geeft in de mogelijkheden en onmogelijkheden van en vrachtwagenchauffeur. Dat wederzijdse begrip is erg belangrijk in het verkeer. BOVAG werkt dan ook graag mee aan het vormgeven van dit idee.’

Onderzoek en start pilot eerste stap
‘Tijdens het TLN Congres vanmiddag zal ik minister Schultz van Haegen vragen of zij samen met TLN en de BOVAG op korte termijn dit plan wil uitwerken en een pilot wil starten’, aldus Alexander Sakkers. TLN is er van overtuigd dat de resultaten van deze pilot uiteindelijk er voor zullen zorgen dat 1 uur rijles wordt verplicht en iedereen zo kennis maakt met de vrachtauto. Met uiteindelijke winnaar, de verkeersveiligheid.

 
 
Bron: TLN
 
  27-11-2011  


|

FlitsKaart