|
Vrachtwagenchauffeurs gaan donderdag op achttien plekken in het land vanaf 11.55 uur een half uur lang 50 kilometer per uur rijden. Daarmee protesteren ze tegen de opstelling van het kabinet in de discussie over de hoge brandstofprijzen. Philip de Fretes
Dat meldden de brancheorganisaties TLN en EVO woensdag. Onder het motto ’de maat is vol!’ kondigde TLN een landelijke actiedag aan. Het is de bedoeling dat automobilisten zich scharen achter colonnes van vrachtwagens.
Accijnsverhoging
TLN en EVO zijn verbolgen over het feit dat het kabinet vasthoudt aan het plan voor een accijnsverhoging op diesel per 1 juli. De organisaties voerden eerder al een meer publieksvriendelijke actie en eisten destijds overleg met het kabinet, met als inzet het schrappen van de accijnsverhoging.
Stilzwijgen
"Na de eerste publieksvriendelijke actie op 29 mei jongstleden heeft het kabinet zich in stilzwijgen gehuld", aldus TLN. "Aan het verzoek voor een gesprek met (een delegatie van) het kabinet is geen invulling gegeven."
"De extreme stijging van de toch al hoge dieselprijs in combinatie met de fiscale lastenverzwaringen leiden tot grote problemen in de Nederlandse transport en logistiek en tot veel emoties bij bedrijven."
TLN wil dat er een einde komt aan de lastenverzwaringen. De organisatie wil dat de accijnzen dalen tot het Europees minium. Daarnaast zou het kabinet werk moeten maken van een ’dieselprijsstabilisator’, waarbij de accijns daalt als de olieprijs stijgt, en andersom.
EVO
De verladersorganisatie EVO heeft begrip voor de emoties in de transportbranche, maar ondersteunt de door TLN gekozen actievorm niet.
Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij van EVO: "Wij zijn geen voorstander van langzaamaanacties omdat dit zorgt voor oponthoud op de Nederlandse wegen. Onder onze leden zijn supermarkten, winkeliers en mkb’ers die daar hinder van ondervinden. Maar wij begrijpen wel heel goed de emotie die leeft bij de transportbranche."
"Het water staat ze aan de lippen. In vrijwel alle Europese lidstaten gaan regeringen in gesprek met het logistieke bedrijfsleven over de hoge brandstofprijzen en lastenverzwaringen, maar in Nederland blijft het doodstil."
Dialoog
"Dit kabinet roept om het hardst dat het de dialoog met de samenleving zoekt, maar geeft geen enkel teken van leven op het moment dat ondernemers de noodklok luiden", meent de EVO-topman. "Ondertussen kondigt het kabinet doodleuk een nieuwe serie lastenverzwaringen aan."
Tekstkarren
Naast tekstkarren die langs de wegen staan opgesteld met de tekst 'de maat is vol, de tank is leeg! Rij hier 50 voor lagere dieselaccijns!', wordt op de volgende locaties langzaam gereden:
A1 Oldenzaal richting Deventer, van Oldenzaal-Zuid tot Rijssen A2 Utrecht richting Amsterdam, van Breukelen tot Amsterdam A2 Weert richting Maastricht van Steijn tot Maasticht A4 Amsterdam richting Den Haag van Leiderdorp tot Den Haag A4 Den Haag richting Amsterdam van Leiderdorp tot Amsterdam A7 Groningen richting Drachten van Hoogkerk tot Drachten A7 Heerenveen richting Groningen van Heerenveen-Centrum tot Drachten A12 Duiven richting Ede, van Duiven tot verzorgingsplaats ‘t Ginkelse Zand A12 Gouda richting Utrecht, van Gouda tot Utrecht A15 Tiel richting Arnhem, van Tiel - West tot verzorgingsplaats Leigraaf A15 Sliedrecht richting Gorinchem, van Sliedrecht tot Gorinchem A20/ A13 Gouda richting Rotterdam, van verzorgingsplaats Maatveld tot Ruyven A28 Hoogeveen richting Emmen (A37), van De Wijk tot Hoogeveen-Oost A37 Emmen richting Hoogeveen (A28), van Hoogeveen-Oost tot De Wijk A58 Bergen op Zoom richting Roosendaal, van Wouwse Tol tot Roosendaal A58 Eindhoven richting Tilburg, van Ekkersryt tot Tilburg A58 Tilburg richting Breda, van Gilze tot Breda
|
|