Wat U Zegt: 90% vindt bekeuring van paar km/u te hard ONZIN



5018x

Is Koos Spee, weggepromoveerd flitspaalopperhoofd een notoire leugenaar geweest? Jarenlang heeft hij georakeld dat maar liefst 75% van de bevolking achter zijn beleid staat, bij bijvoorbeeld het programma Wegmisbruikers. Dit zou blijken uit geheim gehouden enquetes (perceptieonderzoek) verricht door TNS-NIPO.

Dagblad de Telegraaf heeft dagelijks de zogenaamde Stelling van de Dag. Deze week ging dat over de politie. Dat je de Telegraaf vaak met een korreltje zout moet nemen is bekend, maar als 90% zegt dat boetes voor een paar km/u te hard complete onzin zijn, dan rammelt er toch iets bij de beweringen van Spee. Zeg maar gerust ongeloofwaardig.

Lees hieronder de ontluisterende uitslag:


"Ga toch boeven vangen!" Iedere agent die zijn bonboekje heeft getrokken, moet dat haast wel eens te horen hebben gekregen. Bij de reacties van de ruim 4700 stemmers op de Stelling van de Dag is het in ieder geval de hoofdteneur. Het feit dat politiekorpsen zelf doorgaan met de agenten een bekeuringenquotum op te leggen moet volgens liefst 95 procent echt verboden worden. Die ijverige bonnenschrijvers zijn zelf in overtreding, vinden ruim vier op de vijf, want het quotum is op verzoek van de Tweede Kamer al door de vorige minister van Binnenlandse Zaken afgeschaft.

VVD-Kamerlid Laetitia Griffith trok gisteren aan de bel over het feit dat desondanks veel agenten toch nog worden verplicht jaarlijks een vastgesteld aantal bekeuringen te halen. Vrijwel iedereen ervaart dit systeem als oneerlijk. De huidige minister Ter Horst liet daarop weten dat zij het juist prima vindt: "De politie wint aan gezag door direct op te treden bij overtredingen." Ach wel nee, integendeel juist, vindt ruim driekwart van de stemmers: "Op elke slak moet zout worden gelegd, een teveel aan bonnen wekt eerder irritatie op."

Pesterij

Een derde van onze stemmers werd recent onaangenaam verrast met een of twee bekeuringen, 15 procent kreeg er nog meer en vrijwel evenveel mensen hebben er nog nooit een gehad. Voor de overige 39 procent dateert de ervaring met een gele prent van langer dan een jaar geleden.
Het absolute leeuwendeel van de bonnen betrof te hard rijden, foutparkeren staat daar ver onder als tweede en de rest betrof diverse zaken, als geen gordel om. Een op de tien erkent ruiterlijk dat die bon absoluut terecht was, of in ieder geval gedeeltelijk zegt een kwart. Twee derde echter is het er totaal niet mee eens en voelt zich genept. "Pesterij", wordt het ook genoemd, wat te begrijpen is met ervaringen als: "Het meeste is correct, maar mijn bekeuring (41 jaar rijbewijs, nooit bekeurd) slaat echt nergens op: ik zat met mijn kleinkind op mijn scootmobiel, art.5..." Of deze: "Parkeerschijf vergeten, €80 mevrouw!"
En André uit Dronten beschrijft: "Ik sta stil voor een rood stoplicht, kijk wie mij gebeld heeft, doe verder niets, 150 euro boete. Belachelijk." Dat verklaart wellicht waarom de helft een bekeuring niet als een straf ervaart. Het is een verkapte vorm van belasting innen volgens een overgrote meerderheid.

Zeker de boetes voor een paar kilometer te hard rijden vinden negen van de tien belachelijk.

Het zijn daarbij ook nog forse bedragen. Veel te hoog, vindt ruim de helft, al mag het voor een kwart zo blijven of zelfs met nog een schepje er bovenop.

Veiligheid

Niet iedere overtreding hoeft bestraft te worden volgens ruim de helft, zolang de veiligheid maar niet in gevaar komt tenminste. "Het moet niet gaan over het halen van een quotum maar over veiligheid op de weg." Dus moet op alcohol altijd streng gelet blijven worden, aldus 88 procent, en op de snelheid in de stad volgens ruim de helft. Op de derde plaats staat, opmerkelijk, fietsverlichting. Dat lijkt voor jongeren wellicht ook zo'n 'onzinding' maar bijna de helft van onze stemmers ziet de risico's en wil daar veel controle op.

"Als je ze nodig hebt, zijn ze er niet", wordt er verder geklaagd, dus moet de politie "de prioriteiten anders gaan leggen" vinden velen. De allerhoogste prioriteit moet gegeven worden aan: overvallen, woning- en auto-inbraken, vandalisme en veiligheid op straat. Gemiddeld tot hoog scoren winkeldiefstal, fraude en preventie, terwijl verkeersovertredingen volgens een derde zelfs makkelijk met een lage voorrang af kunnen.

Toch zegt 12 procent daarvan: "Het huftergedrag in het verkeer neemt alleen maar toe, dus nog harder optreden!" (Red.Flitsservice: Huftergedrag is niet te zien op radar en laserapparatuur)Dat meer blauw op straat ook ondanks de bezuinigingen nog te realiseren is, weten de stemmers zeker: "Als al die 'bosjes'- en 'stiekeme auto'-agenten de wijken ingaan, daalt de criminaliteit gegarandeerd."

Om het politiebudget op te krikken door ieder korps de opbrengst van zijn bonnen te laten houden vindt driekwart geen goed idee, wel om een nieuw quotum in te voeren: het aantal arrestaties van criminelen.

Impopulaire maatregelen zorgen voor onaardige reacties, daar zullen veel politieagenten over kunnen meepraten. Hun eigen gedrag speelt echter ook een rol, en wordt flink bekritiseerd: "Ze staan alleen daar waar ze makkelijk kunnen scoren. Naast een zebra of school zie je ze zelden staan. O wee als ze hun auto uit moeten." Velen hebben ook de recente uitzending van Peter R. de Vries gezien en zeggen nu: "Laat de politie eerst maar eens zelf het goede voorbeeld geven!"

Bron:  De Telegraaf

Share on Twitter Share on Facebook Share on Whatsapp Share on Telegram