Wegverkeer in 2004 12,5 procent drukker dan 2003





 

AMSTERDAM – In 2004 steeg de filedruk, de lengte van de files maal de duur er van, met 12,5 procent. Dat maakt de VerkeersInformatieDienst vandaag bekend bij de jaarlijkse publicatie van haar File Top 50. De stijging wordt veroorzaakt door het slechte weer in de eerste maanden van 2004 en de groei van het autoverkeer. November was de drukste maand aller tijden, iets dat niet aan de neerslag geweten kan worden. Door de files gingen meer dan 50 miljoen uren verloren; de maatschappelijke schade bedraagt ruim 680 miljoen euro. Voor het eerst kwam de filedruk boven de 10.000.000 uit (10.682.793 kilometerminuten)



Sinds 1997 is de filedruk verdubbeld; de maatregelen van de overheid ten spijt. Na een teruggang van de filedruk in 2002 is de filedruk in twee jaar tijd al weer met bijna 20 procent gestegen.



Onveranderd bovenaan de File Top 50 staat Everdingen in de richting Den Bosch, waar de filedruk haast explodeerde met een toename van bijna 75%. Nooit eerder gaf één knelpunt zoveel filedruk als hier. Dezelfde locatie, maar dan in de richting Utrecht, is goed voor een tweede plaats. De VID denkt dat het verkeer zich had aangepast aan de extra ruimte die de spitstroken boden op dit traject, waardoor het verkeer nu massaal vastloopt op de werkzaamheden. Alleen al de toename bij Everdingen in 2004 zorgden voor circa 800.000 voertuigverliesuren.



De filedruk op de A13 bij Rotterdam voor het Kleinpolderplein stijgt ook fors. Sinds daar in 2002 de snelheid is verlaagd naar 80 kilometer per uur is de filedruk met 43 % gestegen.



Verder valt op dat de files rondom Amsterdam snel in zwaarte toenemen. De A10 voor de Coentunnel, de A1 voor Muiden en de A9 voor Holendrecht en Diemen zijn wegvakken die maar beter gemeden kunnen worden. De file in de ochtendspits op de A9 vanuit Alkmaar is flink gekrompen door de aanleg van de A5, de file in de avondspits heeft zich verplaatst van Badhoevedorp naar de Brug over het zijkanaal C.



26 Februari, een dag met sneeuwval, was de drukste dag van het afgelopen jaar. De toegenomen drukte kan maar zeer gedeeltelijk verklaard worden uit dagen met topdrukte.



De File Top 50 van 2004 kan hier worden bekeken. De top 10 staat hieronder:



plaats kmmin  weg hoodfrichting                koplocatie        2003  kmmin 2003

1 = 304393 A2 Utrecht -> 's-Hertogenbosch Everdingen 1 174757
2 = 170080 A2 's-Hertogenbosch -> Utrecht Everdingen 2 121185
3 ▲ 163185 A13 Rijswijk -> Rotterdam Kleinpolderplein 13 92731
4 ▲ 160974 A10 De Nieuwe Meer -> Coenplein Coentunnel 6 116526
5 ▲ 116968 A27 Gorinchem -> Breda Merwedebrug 7 112734
6 ▼ 116198 A8 Zaandam -> Amsterdam Coenplein 5 116650
7 ▲ 115453 A1 Amsterdam -> Amersfoort Muiden 10 102207
8 ▼ 109927 A20 Hoek van Holland -> Gouda Rotterdam-Centrum 4 119510
9 ▼ 104076 A13 Rijswijk -> Rotterdam Berkel en Rodenrijs 8 109168
10 ▲ 103368 A9 Amstelveen -> Diemen Diemen 21 78485


Overzicht is © Verkeersinformatiedienst

 
 
Bron: Verkeers informatie dienst
 
  1-1-2005  


|

FlitsKaart