Werkgevers verklaren milieugroepen oorlog


DEN HAAG – De werkgevers verklaren de milieubeweging de oorlog om het kapotmaken van de aanleg van de omstreden snelweg A4, dwars door het natuurgebied van Midden-Delfland. Het bedrijfsleven is de „gesubsidieerde vertragingstactiek van milieuorganisaties en individuele inspraakchaoten spuugzat” en eist dat de politiek na 50 jaar discussie eindelijk haar verantwoordelijkheid neemt.


Het ontbreken van de zeven kilometer rijksweg, onderdeel van de economische slagader van de randstad, zit de werkgeverskoepel van VNONCW regio West zo hoog dat zij de overheid oproept tot het onmiddellijk stopzetten van subsidies aan de milieuactiegroepen, zoals de Milieufederatie Zuid-Holland, die de afgelopen zes jaar meer dan €5 miljoen subsidie kreeg.


„Dit is oneigenlijk gebruik van belastinggeld en niet meer van deze tijd. Milieu wordt tegenwoordig bij elk overheidsbesluit zwaar meegewogen. Actiegroepen dienen hun eigen broek op te houden en te worden gefinancierd door de eigen achterban”, zegt voorzitter Hans Rijnierse van de regionale werkgeverskoepel.


In een vandaag te verschijnen verklaring van VNONCW West wordt de politiek in Den Haag opgeroepen zich met spoed te bezinnen op het saneren van procedures en de eindeloze inspraakmogelijkheden in Nederland. „De A4 Midden-Delfland is een schoolvoorbeeld hoe in Nederland belangrijke projecten kapot worden gemaakt door een handvol actievoerders, die zogenaamd medeverantwoordelijkheid willen dragen maar in feite de plannen tegenwerken.”


De spreekwoordelijke druppel die voor de werkgevers de emmer deed overlopen, was een persbericht dat de ZuidHollandse Milieufederatie onlangs de wereld in stuurde, vertellen Rijnierse en zijn directeur Bert Mooren. „Aanleg A4 opnieuw ter discussie”, luidde de aanhef van de mededeling.





„Het effect is dat het tekenen van een bestuursovereenkomst plotseling niet doorging. Zo zit de milieubeweging vol met trucjes om de zaak te ontregelen, zoals het voorstel om de aanleg van de A4 bij Verkeer en Waterstaat weg te halen en aan VROM te delegeren”, moppert Mooren.


Kwaad tonen beiden zich over het feit dat de Zuid-Hollandse Milieufederatie nu lak heeft aan het medeondertekenen in 2001 van het rapport ’Kansen benutten, impasses doorbreken’, waarin alle betrokken partijen beloofden mee te werken aan de uitvoering van het project.


Ivo Rodermans van de ZuidHollandse Milieufederatie bevestigt dat de milieuorganisatie indertijd akkoord is gegaan met de aanleg van de weg. „In principe zijn we er ook nu nog altijd geen tegenstander van, maar we hebben er wel zeven voorwaarden aan verbonden.” Daar wordt volgens hem in de huidige plannen niet aan voldaan. „Nu de politieke verhoudingen zijn gaan schuiven door de gemeenteraadsverkiezingen, kan ik me de zorgen bij VNO-NCW voorstellen. Zij hebben haast, want volgend jaar zijn er weer verkiezingen.” De werkgevers benadrukken echter dat de Partij van de Arbeid zich destijds ook voor aanleg heeft uitgesproken.


Bron:  De Telegraaf (abonnee gedeelte)

Melder: Maserati Teun