Wie hier 60 km rijdt,is een crimineel





 

Koos Spee, verkeersofficier van justitie, verwacht ze binnenkort uit de 30-kilometerzones in Soest: zeurkousen.

,,Die zullen zeker komen: mensen die een bon krijgen voor te hard rijden en dan tegen de agent zeggen: heb je niks beters te doen? Ga boeven vangen.’’

Een beetje gelijk hebben ze wel, geeft hij toe. ,,Mensen die iets te hard rijden, zijn geen boeven. Wel als ze 60 of 70 kilometer per uur in een wijk rijden. Die scharen wij ook onder de criminelen. Want je kunt dan dood en verderf zaaien.’’

Soesterberger Spee staat dan ook vierkant achter de snelheidscontroles die, als primeur in Nederland, sinds gisteren in alle wijken van Soest en Soesterberg gehouden worden. ,,Rijd je tien kilomter te hard in een woonwijk, dan kun je al een ernstig ongeluk veroorzaken.’’

Hij rekent voor: ,,Bij 30 kilometer per uur kun je nog net stoppen, als twaalf meter voor je plotseling een kind de weg oversteekt. Bij 40 kilometer per uur sleep je dat kind zes meter voort en dat loopt meestal niet goed af. Bij 50 kilometer per uur is de overlevingskans van zo’n kind erg klein. Dit soort ongevallen is onverteerbaar voor nabestaanden.’’

Het verkeer in Nederland eist twee levens en vijftig zwaargewonden per dag. ,,Eenvierde komt door hardrijders. Ik verkondig het evangelie dat het rustiger moet, hoewel ik veel bagger over me heen krijg. Alleen niet van mensen die een gezinslid hebben verloren.’’ Cynisch: ,,Ga maar eens kijken op een landelijke dag van verkeersslachtoffers.’’

Spee verzorgde gisteren in Soest de aftrap voor de controles in 30-kilometerzones, net nadat hij met de burgemeesters van Utrecht en Nieuwegein contact had gehad. ,,Die reageerden meteen erg jaloers. Soest komt in aanmerking, omdat dat een gemeente is die echt werk maakt van het inrichten van woonwijken tot 30-kilometergebied. De bereidheid is er om meteen maatregelen te treffen, als dat nodig is.’’

De verkeerspolitie controleert onder zijn leiding dan ook het liefst in gemeenten die én veel aan voorlichting doen én de wijken zo inrichten dat het verkeer als vanzelf langzamer gaat rijden. Dit betekent niet dat er in andere 30-kilometerwijken in de provincie Utrecht níet of nooit wordt gecontroleerd.

En dat boetes in een wijk waar toevallig geen snelheidscontroletraject loopt automatisch geseponeerd worden, is volgens hem een ’fabeltje’. ,,Als wij het nodig vinden dat er, bijvoorbeeld na veel klachten, incidenteel in een wijk extra gecontroleerd wordt, dan moet die boete gewoon betaald worden,’’ zegt hij. ,,Maar controleren in wijken die helemaal niet zijn ingericht als 30-kilometerzone, heeft erg weinig zin. Want daar wordt toch zo weer te hard gereden.’’ Een eerdere proef in de wijk Klaarwater in Soest heeft succes opgeleverd. Er wordt daar nu ook zonder controles langzamer gereden.

 
 
Bron: Algemeen Dagblad Utrecht Oost
 
  16-9-2008  


|

FlitsKaart