Wisselende snelheden tasten lucht niet aan





 

Snelheidsverhogingen en dynamische snelheden op snelwegen hebben vrijwel geen effect op de luchtkwaliteit. Dat blijkt uit de eerste onderzoeksresultaten van proeven met wisselende maximumsnelheden die naar de Tweede Kamer zijn gestuurd.

De ambitie van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) is op korte termijn de maximumsnelheid op snelwegen overal te verhogen waar dat mogelijk is. Uit experimenten, onder meer op de A12 tussen Den Haag en Voorburg, blijkt dat de dynamische snelheidsverhoging van 80 naar 100 kilometer per uur in de avonduren en de nacht niet heeft geleid tot meer luchtvervuiling.

Rotterdam
De minister kondigde aan om ook op de 80 kilometerzone bij Rotterdam (Noordbaan A20) te experimenteren met een dynamische verhoging van de maximumsnelheid. Daarnaast moet in de nabije toekomst op minimaal een derde van de autosnelwegen de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur gaan gelden.

''Het blijkt binnen de gestelde randvoorwaarden echter niet mogelijk de maximumsnelheid op alle wegen permanent te verhogen'', schrijft Schultz van Haegen.

Afsluitdijk
Op 1 maart opent de bewindsvrouw het eerste traject (A7 Afsluitdijk) waar een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur gaat gelden. Op zeven overige trajecten gaat deze proef eveneens lopen. Volgens Schultz van Haegen moet het strenger handhaven van de maximumsnelheid ertoe bijdragen dat 'vrijheid en verantwoordelijkheid' hand in hand gaan.

''Ik hou onverkort vast aan mijn doelstelling om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen'', aldus de minister.

 
 
Bron: Nu.nl
 
  13-12-2011  


|

FlitsKaart