'Zwaar' gaspedaal tegen snelheidsovertreding





 

Mensen, laten we eens onderscheid gaan maken tussen datgene waar we in geloven, en datgene wat nu echt waar is. Laten we eens kijken naar wat we in de krant lezen, en wat nu eigenlijk echt, of misschien maar een beetje gezegd kan worden. Verkeerswetenschap is een goudader, ik heb in mijn netwerk al verhalen opgepikt waar dat ondubbelzinnig uit blijkt. Koos Spee is slechts één van de poenscheppers, misschien wel de meest succesvolle in zijn tak van sport - perverse bedragen ontvangen voor eenzijdig en ongegrond verkeersveiligheidsadvies.



Wat is waar? Stel gras is groen, da's waar voor het meeste gras zo aan het einde van de lente. De academicus zegt "maar zowel 'gras' als 'groen' zijn beiden namen, dus hoe waar is het".



Goed, ik snap het wel, maar dat soort nichematige lulkoek wilde ik graag even achterwege laten. Ik heb zelf al genoeg fylosofie achter de kiezen, ik wil de lezer daar niet mee vervelen.



D'r schijnt iemand "wetenschappelijk" te hebben bewezen dat dikke mensen korter leven, laten wij het Kees Spoo noemen (omdat ik toevallig niet weet hoe hij echt heet).



Wedden dat ik het tegen een dik persoon afleg wanneer we beiden in hongerstaking gaan? Dikke mensen zijn losers? Als we wereldwijd gaan vasten, moet jij eens kijken wie d'r wint!



Maar afgezien van het recht van degene die het meest gelijk heeft, wel dit: het wetenschappelijke onderzoek van Kees Spoo is lulkoek . Het is namelijk gebaseerd op een aantal veronderstellingen, een aantal metingen en voornamelijk, een generalisatie die weinig hout snijdt en misschien is Kees Spoo wel een figuur die snel carriere wilde maken of een goed pensioen nodig had.



Zelf heb ik ooit stage gelopen bij een medisch onderzoek project van een universiteit en ik stoorde mij daar aan de komma-neukerij, het spijkers-op-laag-water-zoeken-gehalte en raakte al helemaal over de rooie en compleet in de stress van het eindeloze gediscusieer over de meest kleine en onzinnige (en in mijn ogen) onbelangrijke priele-prulle-dingetjes en het-@#$%^&!!!!!!!-gedoe (voor de geinteresseerde: vervang de bijzondere leestekens met haagse beschrijvingswoorden, ofwel, de meest vreselijke ziektes binnen uw referentiekader en gebruik daarbij voornamelijk woorden waarvan U zeker weet dat zij niet op het Calvinistische platteland gewaardeerd zullen worden).



Ik was student die het niet snapte. Nee, maar het ging hier dus wel om hart-onderzoek. Ik was een beetje naief! Maar ik heb één ding geleerd, dat was echte wetenschap, niet alleen vanwege die komma's en die ik-wil-gelijk-hebben-cultuur, maar ook voor dat medische geneesmiddel tegen hartkwalen. Succes zit 'm in die komma.



Kees Spoo, van de dikke mensen dus, is een bedrieger. Zijn succes zat hem namelijk niet in de komma, maar in de media. Ene Oprag Winfrey heeft zijn stelling overgenomen op subtiele wijze "leef gezonder" en daarmee lulkoek op een positieve manier benaderd zodat het beter aanslaat.



Over naar Koos Spee, want da's ook zo'n bedrieger. Weet je wat Koos beweert? Hardrijden schijnt levensgevaarlijk te zijn, kun je dat geloven? Even terug naar het begin:



* In den beginne was er helemaal niets... (maar mijnheer pastoor...)

* Toen kwam er maximum snelheid (120km/u omstreeks 1974)

* Toen kwam Koos Spee:

- als agent had hij altijd gelijk, want hij had de wet achter zich;

- in plaats van de wet als middel te zien (om de burger te beschermen), zag Spee de wet als middel om gelijk te krijgen en geld te verdienen;

- in plaats van de wet als norm te zien, zag Spee de wet als waarheid; volgens Spee heeft de Nederlandse wetgeving de waarheid in pacht, dat is mooi want dan hebben we dus geen parlementaire democratie meer nodig, de wetgeving is af;

- wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat Spee gelijk heeft:

+ als de maximum snelheid met 3% daalt, dan scheelt dat 5% verkeersdoden per jaar: Zweeds onderzoek uitgevoerd op een meetpunt dat daar de maximum snelheid van 120 naar 100 ging, overigens is hetzelfde in Nederland op omgekeerde wijze gebeurt: van 100 naar 120, met in de verste verte niet dezelfde resultaten als in het Zweedse onderzoek. Vooral de conclusie uit dit onderzoek is (speculatief) verraad het amateurisme of de ambities van de Zweedse onderzoekers, die conclusie mag je met dit onderzoek niet trekken!

+ snelheidscontroles hebben als effect: een rustig verkeersbeeld. Maar iets wat men niet heeft beweert en/of wetenschappelijk heeft aangetoond is: "een rustig verkeersbeeld heeft als effect: minder verkeersdoden", dat klinkt logisch maar is desondanks het nuchtere-boere-verstand volslagen onzin, "logica" is de meest onbetrouwbare vorm van wetenschap die er bestaat! Verder heeft men niet verteld waar dit beeld rustig is: over het gehele traject of slechts bij de controles (radardetectors?). Men heeft er ook niet expliciet bijgezegd wie de beoordeling rustig heeft gemaakt (een politiewoordvoerder die er belang bij heeft om gelijk te krijgen? Liegen om mensen in het "draagvlak" tevreden te kunnen stellen?)

* Er kwam een nieuwe manier van voorlichten die veel te maken heeft met de manier waarop bepaalde sekten te werk gaan, maar helaas ook de manier waarop Goebbels te werk ging in de 1930'er jaren:

- Bij goed nieuws zeg je dat jouw ding werkt: snelheidscontroles hebben geleid tot minder verkeersdoden (een aantal jaren tussen 1998 en nu);

- Bij slecht nieuws zeg je dat externe factoren een significant rol gespeeld hebben: het slechte weer heeft geleid tot meer verkeersdoden (zoals in 1999 gebeurt is, overigens inderdaad met voorgaande uitleg)

* Koos Spee blijkt een gevaarlijk individu te zijn voor de samenleving, niet vanwege datgene waar hij voor staat, maar erger is dat hij er zelf nog in gelooft ook - de wetgeving heeft echt de waarheid in pacht;




De overeenkomst tussen Koos Spee en Kees Spoo is, is datgene waar zij perverse hoeveelheden geld aan verdienen iets is waar zij voor zichzelf een financiele kans in de wacht hebben weten te slepen. Hierbij heeft Kees op de media gewed waardoor hij tegenwoordig "dood" is (zijn visie is dood), terwijl Koos een contract met een betrouwbare afnemer (het ministerie) heeft gesloten waardoor zijn denkbeelden onverstoorbaar springlevend zijn.



Ook Koos Spee bedient zich van wetenschappelijke lulkoek die door allerlei "betrouwbare" instanties bij elkaar worden geharkt. Het gaat louter om statistische gegevens die uit hun context zijn gehaald zodat men generaliserende conclusies kan trekken die toevallig goed uitkomen tov het stokpaardje dat onze prima donna Koos Spee aan het ministerie heeft verkocht.



Als ik naar mijn komma-neuk stage kijk, kan ik de volgende conclusie trekken: als hartonderzoek op dezelfde manier zou geschieden als het dikke-mensen onderzoek of het verkeersveiligheids-onderzoek, dan zou er nooit een medicijn tegen hartkwalen komen. De norm: komma-neukerij is dus wetenschappelijke professionaliteit, de verkeersstatistici blijven daarbij verreweg in het stadium van amateuristische rommelaars steken! Zij zijn geen haar beter of slechter dan de overige 16 miljoen experts die de nieuwe minister van Verkeer en Waterstaat in file-bestrijdingsadviezen kunnen voorzien.



Spee is een volksverlakker - dat is bedriegen op een legale manier. Spee maakt echter een zeer groot maatschappelijke fout die hem uiteindelijk het laatste restje draagvlak kan kosten: hij verzuimd deel te nemen in het "publieke debat", zijn communicatie is vooralsnog monologisch - hij praat, maar hij luistert niet.

 
 
Bron: onbekend
 
  18-7-2002  


|

FlitsKaart