A13, bij HMP 14,7 en aan de andere kant bij HMP 12,1



Datum van foto's:
Tijdstip: Van 16:00 tot 17:30u

Op een mooie zonnige Zondagmiddag was ik er op uitgetrokken richting Duitse grens. Onderweg was al duidelijk dat er meer mensen op het idee gekomen waren om er eens op uit trekken maar af en toe was er nog wel een paar seconden een rustig stekje te vinden op de Nederlandse snelwegen. Ik was juist op weg terug naar de bewoonde wereld (Randstad) toen mijn GSM afging.



Het bleek Fr@ te zijn, een voor mij bekend Flitsservice enthousiasteling die ik geregelt spreek omdat hij een beetje in de regio woont en we elkaar daardoor wat vaker op de hoogte kunnen houden. Hij bleek afgereist te zijn naar de Maasvlakte alwaar weer eens een keer een streetrace meeting gehouden werd. Aangezien ikzelf ook ernstig geintresseert ben geraakt in streetracen wilde ik het wel weer meemaken. Bovendien was de opkomst redelijk hoog (50-75 auto's) wat uiteraard een extra stimulans is om even een kijkje te gaan nemen.



Terwijl ik vrij rustig mij een weg baande door het Zondagsverkeer ging mijn GSM weer af. Ditmaal waren het SMS'jes met flitsmeldingen vanaf de A13. Omdat ik het toch af en toe niet kan laten om een tussenstop te maken bij een controle, heb ik nadat ik met mezelf overlegt toch maar besloten om maar een reportage voor Flitsservice te gaan schieten. Als je het vaak gedaan sluipt het gevaar van gewoonte en saaiheid erin natuurlijk en stop ik niet altijd meer.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Uiteindelijk arriveer je dan op de plek des onheils. Ik ken de A13 uit me hoofd dus ik wist precies waar ik zijn moest. Soms staan ze bij HMP 14,3 maar HMP 14,7 is meer voor het easy-neerzetten van het spul.



Omdat deze controleur uit Driebergen bleek te komen en redelijk onbekend was met de A13 is dit even een makkelijk plekje om zonder veel omwegen en poespas je apparatuur op te zetten.



Overigens stond de controle nog redelijk opvallend. Uit deze hoek lijkt dat niet zo maar opzich valt het wel mee.

De vrachtwagen laat duidelijk zien dat de weg hier redelijk omlaag loopt. De Multanova staat iets voorbij de top opgesteld, het scheelt niet zo gek veel in ieder geval. Of het eerlijk of niet eerlijk is daar valt over te twisten maar ik denk dat het verschil in snelheid ten opzichte van een vlak wegdek miniem zal zijn.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De set van dichterbij gezien. Aan deze fotoreportage gaat nog wel het een en ander aan vooraf. Toen ik aangereden kwam zag ik namelijk al een andere bolide bij de controle staan en de controleur was reeds in gesprek met iemand die ik niet van gezicht kon. Het bleek -Student- te zijn die af en toe ook zijn steentje bijdraagt wat reportages betreft. Op het moment dat ik foto's wilde gaan maken, bleken mijn oplaadbare batterijen overleden te zijn (te oud). Als gevolg daarvan moest ik terug naar de Esso aan de andere kant van de A13 om even Alkaline batterijen te halen. "Gelukkig" waren de controleurs laat begonnen met opstellen waardoor ze nog wel even bleven staan. Na uiteindelijk terug te zijn gekomen met een volle dieseltank en vier nieuwe batterijen trof ik nog iemand aan. Het bleek een voorbijganger te zijn die zijn Stinger eens wilde testen.

Na nog geruime tijd met de aanwezige controleur gepraat te hebben, hebben we elkaar de hand geschud en ging ik op weg naar zijn collega (die wel echt vanuit het steunpunt van Waddinxveen kwam). Ik moet er wel bij zeggen dat de controleur uit Driebergen erg vriendelijk was. Ik had hem nog nooit eerder ontmoet dus toen ik aankwam terwijl -Student- er al was dacht ik nog een moeilijk opbouwend gesprek te krijgen maar dat viel achteraf dus reuze mee.



Hij zou Zondagavond wel even gaan kijken wat ik ervan gemaakt had. Helaas, zo snel ben ik meestal niet meer.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Aan de andere kant stond dus deze opstelling. Vrij makkelijk te benaderen met de parallelweg aan de andere zijde. Helaas heeft het gras het moeten ontgelden tijdens het opstellen van het geheel, toch weer jammer voor de milieu boys. Op de voorgrond loopt ook nog de kabel van de afstandbediening richting de controleurswagen.



De controleur zelf kende ik al veel langer. Vroeger ging deze vaak met een andere collega op pad en werd de apparatuur bij tankstations opgesteld. In de tijd dat de Multanova's het vuile werk deden werden bezoekers van de tankstations aangesproken op het niet dragen van de gordel en het voeren van onjuiste verlichting. Dat was echt eens nuttig! In de Flitsservice wandelgangen werden ze het "dreamteam" genoemd, maar de collega is inmiddels verhuist van baan...

Het gespuis, compleet met hectometerpaal en ANWB bewegwijzering. Loerend op die ene crimineel die net het gas voorbij de 128 kilometers in een uur drukt. Ook aan deze zijde ging het echter niet van harte. "Veel te druk, en dat is het altijd al geweest hier". Tussen neus en lippen door vond de controleur de A13 als controlepunt eigenlijk zinloos volgens mij. Vandaag was het in ieder geval zeker weten niet veel soeps, ik moest aardig wat geduld hebben totdat er een flits van de Multanova afkwam. En tsja helaas rolt er dan meestal een 28 Euro bekeuring uit, het is niet anders. Beleid van Dhr Spee & Co, in het kader van "we gaan niet kruidenieren in dit land".

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De handel vanaf de voorkant gezien. De controleur vroeg zich af of er nog bepaalde procedures zijn om een reportage te maken omdat ik op allerlei manieren foto's aan het maken was. Maar daar moest ik ontkennend op antwoorden, ik maak persoonlijk een berg foto's en zie achteraf wel wat ik ervan gebruik. Dat is het voordeel van digitaal fotograferen. Overigens was ik ook nog een filmpje aan het schieten. Echt spectaculair is het niet geworden.



Een rustig verkeersbeeld evenals een rustige Multanova (12 Mb - MPG formaat)

Overzichtsfoto als afsluiter. De controleurswagen verstopt achter een berg electriciteitskasten zodat hij deze Zondagmiddag niet helemaal voor Jan met de korte achternaam aan het controleren was. Want gelukkig zijn er nog wel een aantal mensen bij de tijd als ze een auto in het gras zien staan vlak naast de snelweg.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Toen ik klaar was met foto's nemen kwam juist de VN-VN-88 (geleend uit Waddinxveen) aangereden. De controleur aan de andere kant was alweer opgebroken en deze opstelling moest er ook aan geloven. En dat maakte de A13 voor de rest van de Zondag weer flitsveilig.



Tussendoor ben ik op de hoogte gehouden door Fr@ over de status van de streetrace meeting. Het bleek dat er uiteindelijk politie gearriveerd was om de pret te bederven. Er is blijkbaar echt niets beters te doen dan het aanpakken van deze zware criminaliteit.



Binnenkort zet ik een reportage van een streetrace meeting online, dan kunt u zelf oordelen. De kentekens en gezichten zijn al van de foto's en video's dus de politiemacht kan gewoon thuisblijven. De koffie is namelijk ook op en de originelen zijn al overschreven. Wat je al niet doen moet tegenwoordig om een inval in je huis te voorkomen.



(Gek genoeg is dit nieuwsbericht uit allerlei archieven verdwenen?)



Tekst en foto's: DLdB




Terug naar het reportage overzicht