A37 bij knooppunt Holsloot onder vuur



Datum van foto's:
Tijdstip: 12:30 uur
3538x

Vandaag (30 april) was het weer zover: de A37 werd gemeld in de controlelijst met een radarcontrole bij Knooppunt Holsloot:


radar dr a37 hoogeveen ri duitse grens thv hmp 22.9 bij knooppunt holsloot na het viaduct



klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Aangezien de controle op een vreemde plek gemeld werd, waren we er als de kippen bij om de situatie te gaan bekijken. Via de N37, die momenteel in ombouw is en daardoor een inhaalverbod en snelheidsbeperking heeft van 80km/uur, reden we in de richting Hoogeveen naar het knooppunt toe, waar de weg overgaat in de A37. Rechts in de foto is het tracé van de nieuwe Noordbaan al duidelijk zichtbaar.

Na op de A37 te zijn gekeerd bij afslag Oosterhesselen, reden we weer terug richting Duitse grens. Bij het viaduct aangekomen, zagen we totaal geen controle meer.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Zelfs tot onder het viaduct is niets van een controle te herkennen. Als je nog even snel die ene vrachtwagen of caravan wilde inhalen, omdat je niet de volgende 20 kilometer er verplicht achter wilde blijven hangen vanwege het inhaalverbod, was je de pineut.

Na het viaduct, met het zicht naar rechts, blijkt er ineens toch een controle actief en hoe...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Dit is het overzicht van de opstelling als je er net langs bent gereden. Dit maal niet achter een hectometerbordje verstopt, maar achter het viaduct en dus totaal aan het zicht onttrokken. Dit is een controle zoals wij hem eigenlijk helemaal niet willen zien. Ten eerste omdat dit totaal niet een openvizier controle betreft en ten tweede omdat we nu niet op een legale manier de controle konden bereiken voor een praatje met de BOA.

De reeën op ca. 100 meter afstand (we zagen ze ook pas thuis op de foto) lieten zich niet afschrikken door al het flitsgeweld en graasden rustig verder.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Omdat een drive-by van deze sneaky opstelling bijna niet te maken viel, zijn we via het plaatsje Holsloot naar een volgend viaduct gereden, waar we wel legaal foto’s konden maken

Een overzicht van het knooppunt, gezien in de richting Hoogeveen. Bovenin is de N34 te zien die van links naar rechts loopt, met daaronder de kruising met de A37. De rijbaan op de voorgrond is de af-/oprit van de N34 naar de N37 richting Duitsland.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Nog een sterk ingezoomde foto vanaf het viaduct. Een rustig verkeersbeeld op de zondagmiddag, met een nare bijsmaak voor enkele passanten.

Ter hoogte van de Dikkewijk OZ in Emmen (afslag Nieuw-Amsterdam) nog even een plaatje gemaakt van de werkzaamheden aan een nieuw viaduct. Dit moet in december 2006 klaar zijn, zodat de nieuwe Noordbaan vanaf de Duitse A31 eindelijk open kan. Vanaf dat moment zal al het verkeer over deze nieuwe baan worden geleid, waarna de Zuidbaan aangepakt zal worden. Eind 2007 moet de A37, verlengd tot de Duitse A31, een feit zijn.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto



Tekst en foto's: Varkentjes & Shooting Star




Terug naar het reportage overzicht