Controle in Nijmegen, het kan dus WEL normaal



Datum van foto's:
Tijdstip: 15:45


Een beetje vreemde titel voor een reportage op de site Flitsservice.nl, maar mensen die mijn verleden
met het korps Gelderland-Zuid kennen, snappen het wel; na 2 pogingen tot het maken van een repo
(1 keer bedreigd met arrestatie en 1 keer daadwerkelijk gearresteerd) en 1 reportage na heel lang aandringen,
was het voor mij een aangename verrassing toen ik van deze agent alle medewerking kreeg.


Na mijn werk moest ik naar Den Haag en besloot over de sluis bij Weurt te rijden in de hoop een controle tegen te komen. Ik had geluk, achter een reclamebord op de Industrieweg stond inderdaad een statief van het korps Gelderland-Zuid.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Na mijn auto geparkeerd te hebben, liep ik op de auto van de agent af. Het was dezelfde auto als bij mijn vorige reportage en met lood in mijn schoenen - ik was bang dat ik weer dezelfde agent zou treffen - liep ik op de agent af. Nadat ik mij had voorgesteld, vroeg ik hem of hij er problemen mee had dat ik wat foto's wou maken. De agent had er geen enkele moeite mee en stapte even uit de auto zodat ik de auto kon fotograferen. De auto met kenteken 94-DS-JB doet al een tijdje dienst voor het korps Gelderland-Zuid.

Het statief flitste beide kanten op. Afgaand was hij niet te zien. Mensen zonder radardetector gingen hier geheid op de foto. De agent zei mij dat het hem koud liet of hij er 1 of 100 zou flitsen. Waarom zet hij 'm dan achter dat bord zul je je (net als ik) afvragen. Dit is niet het open-vizier-beleid dat mr. J. Spee ons voorhoudt. Toen ik dit aan hem voorlegde antwoordde hij dat de mensen die vanuit de andere richting kwamen, zouden seinen als ze er voorbij rijden. Ook hebben veel mensen tegenwoordig een radardetector, die overigens per 1 oktober verboden wordt. Toen ik hem zei dat ik dat betwijfelde, dat is immers al zovaak gezegd, antwoordde hij dat hij de Nederlandse
mentaliteit maar hypocriet vond. In Duitsland verbieden ze de detector, in België verbieden ze de detector en in Nederland heerst er een "ja maar..."-mentaliteit. Verbied het of verbied het niet, maar geef in ieder geval duidelijkheid. Dat kon ik alleen maar met hem eens zijn.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Deze weg is wel vaker het doelwit van snelheidscontroles. Toen ik de agent vroeg waarom hij nu juist deze locatie had gekozen - de weg nodigt uit tot harder rijden dan 50 km/h door het gebrek aan bebouwing - antwoordde hij dat het nodig was om de snelheid eruit te halen omdat het vaak fietsers zijn die de weg over steken (om naar hun werk te gaan). Ook de wegversmalling bij de sluis was reden om de snelheid op 50 km/h te houden. Ik kan dat wel begrijpen, maar vind het daarbij vreemd dat het statief dan achter een reclamebord geplaatst wordt, waardoor de automobilisten die de controle afgaand naderen deze controle helemaal niet zien. Als mensen het statief zouden zien, zouden ze ook daadwerkelijk de snelheid op 50 km/h houden, wat de veiligheid mijns inziens meer ten goede zou komen.

De driepoot die bij de auto hoorde staat hier dus verdekt opgesteld achter dit reclamebord. Doordat het spitsuur was, zijn er waarschijnlijk niet al te veel mensen op de foto gezet. Ik heb dat verder niet kunnen verifiëren.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De achterkant van het statief. Door de weerspiegeling van het reclamebord kon ik niet alles zien. Het statief is volgens de ijksticker in februari van dit jaar door het NMi geijkt en kan dus nog een flinke tijd mee. Het statief zal niet flitsen bij snelheden onder de 57 km/h. De agent vertelde mij wel dat dit bruto was. Rijdt je dus 57 km/h dan gaat daar 3 km/h meetcorrectie vanaf en zul je dus een boete krijgen van €28 voor 54 km/h netto.

De agent stelde prijs op zijn privacy. Daar kon ik alle begrip voor hebben, ik had hem immers al voordat ik foto's nam, verteld dat ik hem zowiezo onherkenbaar zou maken. Ook vond hij het niet fijn als ik hem voor "galbak" o.i.d. zou uitmaken. Ik zei dat het beledigen van ambtenaren niet onze manier van aanpakken is. Ik vertelde hem dat ik enigszins verbaasd was over de bereidwilligheid die hij toonde aangezien mijn ervaringen met korps Gelderland-Zuid tot nog toe alles behalve positief waren. Hij antwoordde: "Jullie liften mee op de negatieve publiciteit van de TufTufClub". Dat kan ik alleen maar beamen en betreuren. Gelukkig zijn er ook nog agenten die onbevooroordeeld te werk gaan.



Ik vroeg hem waarom er zoveel op snelheid gecontroleerd wordt i.p.v. dat er meer aandacht wordt besteed aan het controleren op alcohol. Alcohol is immers veel vaker de oorzaak van ongelukken met een dodelijke afloop. Hij zei dat het controleren op alcohol veel meer geld kost. Dus toch weer een financiële kwestie dacht ik. Op snelheid controleren is makkelijker en goedkoper, maar of het aantal ongelukken er mee daalt waag ik te betwijfelen.



Ik wil nog even vermelden dat ik dankzij deze vriendelijke agent weer meer plezier heb gekregen in het maken van reportages. Dat we het op inhoudelijke punten vaak niet met elkaar eens zijn, hoeft niet te betekenen dat we elkaar dan maar het leven zuur moeten maken.



Mijn excuses voor de mensen die hier geflitst zijn. Ik kan mij voorstellen dat u niet blij wordt als u zo'n verhaal ziet over iemand die u hier geld afhandig heeft gemaakt. Ik wil u daarom graag verwijzen naar dit artikel waarin ik verslag doe van mijn eerste poging tot het maken van een reportage, wat heeft geresulteerd in een arrestatie en rechtszaken die op dit moment nog steeds
lopen. Als de agenten minder star waren geweest, was er een soortgelijke reportage gemaakt. Helaas heeft niet iedereen zo'n fatsoenlijke instelling als deze agent.



Tekst en foto's: Chuppie




Terug naar het reportage overzicht