Ik ontving een tip dat men op de Vondelstraat in Alkmaar zou gaan controleren. Deze weg begint in het centrum en eindigt op de rotonde Kooyplein bij de A9.
Ik hoefde niet ver te zoeken, want de controle stond op 1 van de twee plekken waar ik al eerder een controle op de foto gezet had, namelijk ter hoogte van de Moddermanstraat.
De BOA vertelde dat de Vondelstraat een projectweg is, omdat men hier te snel blijft rijden.
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
De voorzijde van het statief. De hoofdflitser hing deze keer aan het statief. De set controleerde beide richtingen, wat op deze lokatie prima gaat.
|
De zij-achterzijde met diverse kabels en controle lampjes.
|
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
Rechts is het statief te herkennen aan de brandende controle lampjes ... mits je ook op de zijkant van de weg lette. Er waren immers geen zicht belemmerende blaadjes aan de struiken.
De weg opkomend, richting de A9. Tevens is de weginrichting duidelijk te zien. Voor elke rijrichting een brede autostrook met ernaast liggende fietsstrook (zonder belemmerende barrierre).
Een eindje verderop stond een hulp-flitser opgesteld.
|
En de weg afgaand, richting het centrum van Alkmaar.
Ook deze controle werd vervoerd in de Ford Transit Connect 1.8TD van Noord-Holland Noord met kenteken [70-VHS-9].
|
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
De zijkant van het statief vlak voor het afbouwen. De hulp-flitser is hier al heen gedragen.
|
De cijfers voor deze controle zijn:
Ingesteld op: 057/057km/hr Ijkdatum: februari 2008 Begintijd: onbekend Eindtijd: 21:00hr Aantal passanten: 684 Aantal foto's: 226 (33.0%) 8 bekeuringen zijn uitgeschreven, wegens een niet-goed leesbare kenteken-plaat (zoals een trekhaak ervoor). 4 brommers zijn er bekeurd, soms met een snelheid van 70km/hr. Aangezien zij maar 30km/hr in de bebouwde kom mogen, krijgen zij een mooie aantekening bij hun strafblad (tenzij ...).
|
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
 klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
|
Een blik op de BLIK-kaart (van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer) levert de volgende ongeval oorzaken op (2003-2006)
Aantal | Oorzaak | Ongeval objecten |
4 | Onvoldoende afstand | bestelauto-personenauto |
1 | Onvoldoende afstand | personenauto-OV MTRV MIND 20km/hr (*) |
2 | Onvoldoende afstand | personenauto-personenauto |
2 | Geen doorgang verlenen | bromfiets-personenauto (voorrang) |
2 | Geen doorgang verlenen | fiets-bromfiets (voorrang) |
2 | Geen doorgang verlenen | fiets-personenauto (voorrang) |
1 | Geen doorgang verlenen | fiets-vrachtauto (voorrang) |
1 | Geen doorgang verlenen | voetganger-personenauto (oversteken?) |
1 | Geen voorrang verlenen | bestelauto-personenauto |
2 | -onbekend- | los voorwerp-personenauto |
1 | Fout door bocht | personenauto-personenauto |
1 | Fout inhalen/ snijden | bromfiets-personenauto |
1 | Macht over stuur verliezen | personenauto |
Hier lijken het verlenen van geen voorrang (c.q. doorgang) (9 keer) en onvoldoende afstand (7 keer) de hoofdoorzaken te zijn van ongevallen. Een tegenstrijdigheid aan deze weg is dat de brede auto-rijstrook met een fietsstrook zonder feitelijke barrierre, er gevoelsmatig voor zorgt dat men er sneller kan rijden dan feitelijk veilig is voor gemengd verkeer.
[u]Noten:[/u]
Wat een "OV MTRV MIND" is, is mij onbekend. Maar dit werd als ongevalsobject gegeven in de BLIK gegegevens.
Hierbij zijn de plaatsen genomen die zich in het kader bevinden, met uitzondering van het rode vierkant op de rotonde onderaan.
|