Cursus: hoe een Gatso uit te lijnen



Datum van foto's:
Tijdstip: 12:00 uur

Vandaag had ik een meeting waarbij ik wat eerder naar 't Gooi ging om misschien wel een flitser te fotograferen. Ik had mazzel, want ik hoefde niet lang te zoeken. Op de 's Gravelandseweg in Hilversum trof ik de overbekende flitslampen aan, gemonteerd op de Ford van Politie Gooi & Vechtstreek. Ik parkeerde mijn auto en maakte kennis met de dienstdoende controleur.



Bleek dat dit helemaal geen flitslocatie was, maar hij was gaan stilstaan om te bellen, want je mag niet rijden en tegelijkertijd een telefoon vasthouden. Hij gaf hier dus het goede voorbeeld. Hij vertelde dat hij tussen 2 locaties in was, dus ik sprak af om hem te volgen naar zijn nieuwe locatie, zodat ik de procedure voor het opstellen van apparatuur kon vereeuwigen. Deze nieuwe locatie was:



RADAR NH HILVERSUM RI ANNA S HOEVE (GURB) 12:09:02



Dus de Mickelersstraat, net buiten de bebouwde kom, richting Baarn. Op deze weg mag je dus 80.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Auto geparkeerd, enigszins evenwijdig aan de rijweg en de kofferbak open voor het uitlijnpaaltje.

De kentekenplaat wordt verwijderd. Hierdoor kan op de radarbalk het richtobjectief worden geplaatst. Het paaltje moet dezelfde afstand van de weg hebben als de radarbalk, om een juiste meting te garanderen. In dit geval 1,57 meter.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Dit controleer je door door het vizier van het richtobjectief te kijken. De radarbalk moet exact op het paaltje gericht staan. Dat is hier dus pico bello in orde! Dan kan het kenteken weer teruggeplaatst en gaan we de auto in.

Op het dashboard zit een plaat waarop de fotocamera kan worden geplaatst. Twee nokjes zorgen er voor dat de camera altijd onder de juiste hoek staat voor mooie foto's. De camera wordt met een schroef vastgezet op de plaat.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De camera bevat een geheugenmodule en een glaasje. Op de geheugenmodule worden gegevens vastgelegd die over de plaats van de controle staan en die moeten overeen komen met de gegevens die de controleur op zijn formulier invult. In dit geval moest controleplek 192 worden ingetoetst. Ook is van belang in te vullen welk cameranummer en welk setnummer zijn gebruikt. In dit geval nummer 11.

Op het glaasje schrijft de controleur zijn nummer, de controleplek en het nummer van de locatie. Dit wordt dan in de camera gedaan en wordt dan afgedrukt op elke foto. Ook moet er een uitgebreid formulier worden ingevuld waarop de controleur aangeeft welke locatie hij heeft gestaan, welke apparatuur, hoeveel foto's zijn verbalisantnummer en welke tijd. Op de foto zie je zo'n formulier onder het glaasje liggen. Deze was van een eerdere controle, want hij was 's ochtends op de Mozartlaan geweest, waar hij 3 overtredingen heeft geconstateerd terwijl er 70 auto's waren langsgereden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

In de regeleenheid, die onder het dashboard hangt, is er van alles in te stellen. Hiervoor zijn er exacte instructies per locatie opgeschreven om fouten te voorkomen. De blauwe knop om hem op automaat te zetten, de rode om de controlerichting te bepalen (hier ingesteld op beide richtingen) en de witte op "range", ofwel hoe sterk de radarstraal moet zijn. Met drukknopjes kan de snelheid waarboven de camera moet flitsen worden gekozen. in dit geval is dat 87 km/u voor zowel vrachtwagens als personenauto's.

De locatie is een zorgvuldig bepaalde plek. Hierbij heeft men een boek dat als hulp dient om een juiste meting te waarborgen. Per plek staat de locatie, dus dit is plek RG-192. (Bij deze controle was dat ter hoogte van lantaarnpaal 6013-11 aan de overkant in de berm, met de neus in de richting "stad uit".) Dit boek is dus een waardevol hulpmiddel.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De controleur was overigens geen boa, maar een surveillant die veel op het bureau werkt en geen fan is van onzinnige snelheidscontroles. Hij zat zelf nog te wachten op post van het CJIB uit Leeuwarden omdat ook agenten wel eens op het verkeer letten, in plaats van op de berm.



Deze weg is volgens mij geheel geen gekke weg om te controleren omdat het een weg door een bosrijk gebied is met veranderlijk licht door de bomen. Wie de omgeving kent weet dat hij bochtig is en dat er al verschillende ongelukken zijn gebeurd doordat mensen bochten afsnijden die ze niet kunnen overzien.



Tekst en foto's: Gurb




Terug naar het reportage overzicht