De A4 ligt de komende tijd weer onder vuur



Datum van foto's:
Tijdstip: 18:00u tot 21:30u aanwezig geweest

Via ICQ werd mij gevraagd om ook weer eens een keer op pad te gaan voor een controle. Op de A4 stonden ze namelijk weer (!) te controleren en aangezien dat niet de eerste keer was in die week fronzen onze wenkbrauwen meestal direct. Meerdere controles die kort op elkaar volgen op een bepaald traject duidden namelijk meestal op een bepaald project. Eerst had ik eigenlijk helemaal geen zin om me buiten in te spannen, maar uiteindelijk toch maar erheen gereden.



Ik woon tenslotte pal aan de A4 dus voor mij zijn dit altijd thuiswedstrijden. Omdat ik me realiseerde dat ik toch wel een fris uitstapje in de buitenlucht kon gebruiken besloot ik dus toch maar op pad te gaan met de camera (en het statief).


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Overzichtfoto vanaf het viaduct. De automobilisten komen geregeld in groepjes aanrijden zoals gewoonlijk. Zo heb je een paar seconden niets, en dan heb je weer een groep die aan de Multanova opstelling voorbij rijd...

De controleurswagen met controleur staat hier zoals gewoonlijk achter het geluidsscherm zodat deze uit het zicht ontrokken word. Onzichtbaar is deze overigens nooit, als goede controle spotter kan je hier namelijk al een krappe kilometer van te voren zien of hier een wagen achter het scherm staat of niet.



Probeer er maar eens langs te kijken de volgende keer, moet lukken. (Flitsservice oefening van deze week).

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ik heb ook later uitgelegd dat ik helemaal niet vlakbij een controle hoef te staan om een portretfoto te maken. Nu was ik daar sowieso niet mee bezig, of dat van plan, maar deze controleur leek er eerst stellig van overtuigd dat je iemand alleen maar van vrij dichtbij scherp op de foto kan krijgen.



Met een teleconverter lens (die ik helaas nog niet heb) is nog tweemaal zo scherp inzoomen mogelijk zonder "verlies". Optische zoom gaat voor digitale zoom (en dus Megapixels). Onthoud dat als je een digitale camera gaat kopen.

Affijn, ik had mijn camera mooi opgesteld op het aanwezige viaduct hier. Het is een beetje een duur viaduct omdat er een auto in het kwartier over heenrijd maargoed ik kon hier dus lekker mijn gang gaan.



Camera op statief gezet, en ik was nauwelijks aan de gang of Yamaha R6 kwam aanzetten met zijn goudkleurige BMW. Je hoort ons ook gewoon praten op het video'otje die ik in de tussentijd geschoten heb... Overigens... Heeft deze auto waarschijnlijk geluk gehad, bekijk de videobeelden maar eens goed... Auto1 op de linkerbaan belemmert vermoedelijk de foto van auto3



Alla, de link naar de videobeelden...

"Volgens mij kwam er net ook een andere Flitsservice medewerker langs" ... En inderdaad, even later kwam Peter Jan triomfantelijk uit zijn Alfa stappen.



Hij zag mijn auto bij de op/afrit geparkeert staan van het viaduct, en toen mij met statief en camera pal boven de A4. Toch nog mensen die goed opletten dus, voordeel is natuurlijk wel dat Peter Jan van te voren wist dat hier een controle stond.



Veel mensen zagen ons echter naderhand ook op het viaduct staan en zwaaiden en toeterden ook. Alleen eeehhmm werden ze wel geflitst... Je kan wel leuk zwaaien en toeteren maar dan moet je wel op je snelheid blijven letten. Of was daadwerkelijk iedereen in de veronderstelling dat je hier met maar liefst 120 overheen mag sssuuiizzeenn...



Wederom een video'otje om het af te leren...

"Echt niet normaal meer, om de seconde ofzo" ... Tsja, het wil alleen niet echt terugkomen in de videobeelden. Achteraf logisch ook realieerde ik me, want mijn fototoestel kan "maar" filmpjes schieten met 12,5 frames/sec. Genoeg om vloeiend bewegend beeld te krijgen maar blijkbaar niet goed genoeg om flitsen vast te leggen. Veel flitsen zijn dus kortom niet vastgelegd terwijl ze er wel waren. En dat is jammer, want ik wilde nou juist laten zien hoe er hier geincasseerd werd. Volgende keer maar een echte videocamera gebruiken voor dit soort acties.



De beelden (en het daarbij horende geluid)...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ook nog wat normale foto's geschoten... Op gegeven moment moest de controleur uit de wagen om het rolletje te verwisselen, dat zat erin natuurlijk... Toch nog even een foto van gemaakt, ja wat moet je anders nietwaar? Het ging heel rapido ditmaal, blijkbaar omdat hij wist dat er wel iemand op de ontspanknop zou drukken maar ach... Mijn lens was toch nat gemiezerd zoals uit de foto blijkt. Er viel water van niets uit de hemel dus realiseerde me niet echt dat het geheel een beetje waterig was geworden. Vandaar de onscherpheid van het geheel.

In totaal is zes keer de rol verwisselt, misschien is er nog wel een zevende aan te pas gekomen ook die avond maar dat denk ik net niet... Omdat we inmiddels al met drie man op dat viaduct stonden zou je zeggen dat het toch wel op ging vallen bij de mensen die over de A4 heen scheurden.. Maar nee...



Uiteindelijk ben ik nog dwars door het hooggegroeide gras naar beneden gebanjert in me eentje. De rest van de Flitsservice fanaten waren namelijk alweer (na ruim een uur) vertrokken. Dat wilde ik ook, omdat uit bovenstaande video al bleek dat deze controleur een gevalletje moeilijk zou kunnen worden. En dan met drie man tegelijk erop af lopen zou een beetje bedreigend kunnen overkomen nietwaar? Anyway, ik verkeek me behoorlijk op de afdaling van het viaduct. Ik had dit in een heel ver verleden (ergens in 2000) ook al een keer gedaan maar toen stond het gras aanmerkelijk lager. Omdat het dus gemiezert had was het gras behoorlijk slipperig geworden en vooral erg nat wat niet echt plezierig was. Maar ach, dan had ik maar een schaakhobby moeten nemen, toch...



Uiteindelijk krijg je dan een zaklantaarn in je gezicht geschenen zodat ze er van overtuigd zijn dat je geen portret foto kan schieten. Nou was dat in de tussentijd nagenoeg onmogelijk geworden door de duisternis maar alla. Ik was natuurlijk weer in overtreding (lopen naast de snelweg is niet toegestaan, alhoewel ik toch blijf zweren dat er een marge is anders mag een boer in zijn weilandje ook niet meer rondlopen). Maar oke, ik kwam met goede bedoelingen alleen maar even uitleggen waar we van waren, wat we uitgespookt hadden en ik dat alleen even wilde laten zien. En om verder even te bewijzen dat een close up ook vanaf 150m afstand gefotografeerd kan worden.



Het gesprek verliep verder best aardig, het is ook maar net hoe je iemand benaderd natuurlijk en duidelijk maakt dat je toch echt geen mes op zak hebt ofzo. Nawat informatie uitgewisseld te hebben blijkt dat er dus op het moment dat ik de controleur sprak bijna zes fotorollen verbruikt waren a 450 foto's (ruwweg). 5.5x 450 foto's = ong. 2500 foto's. Er waren op dat moment 6500 passanten de radarunit gepasseerd. Dat wil dus zeggen dat meer dan 1 op de 3 auto's geflitst is op deze Zondag... Enig idee hoeveel 2500 x 28 Euro is?



Dat komt neer op 70.000 Euro. En dan ga ik even uit van het laagste boete bedrag omdat er ook wat foto's zullen zijn die gelukkig niet het traject totaan de brievenbus halen. En zo... Zo rekent de schatkist zichzelf rijk op zo'n Zondagavond. Want geloof mij, het milieu en de veiligheid is meer gedient van een groene verkeerslichtengolf dan dit geneuzel over een paar kilometers te hard... Alleen dat kost geld heh om te realiseren? En dit levert op...



Zo, heel wat tekst, knap dat je tot hier bent gekomen met lezen. De meeste internetters zijn plaatjes kijkers. En nu vind ik het wel weer welletjes, op naar de volgende reportage. Ohja! Nog een ding, dit is dus een reportage van 5 Mei 2002. Het heeft zo verschrikkelijk lang geduurd voordat ik dit heb kunnen verwerken omdat op de 6de Mei dus verschrikkelijke dingen zijn gebeurd. Dat we uitgebreid medeleven hebben getoond is al in andere teksten naar voren gekomen... Hierdoor is de titel van deze reportage ietwat gedateert geraakt omdat ik hem al half afgeschreven had, maar ach.



Tekst en foto's: DLdB / Yamaha R6




Terug naar het reportage overzicht