De afsluitdijk bij nacht.



Datum van foto's:
Tijdstip: 21:00:00
4658x

Al op het werk om 19:00hr hoorde ik bij Veronica dat er een flitser zou staan op de afsluitdijk (de A7) bij hmp71.7. Na het werk nog even op de computer gekeken, maar flitsservice had deze melding nog niet staan. Ik ben erheen gereden, het zou mijn eerste repo van de afsluitdijk zelf worden en het was maar op 50km afstand.

Ik had mijn wagen geparkeerd in de haven van Den Oever en het was het nog maar 300meter wandelen over de noordelijke draaibrug. Vlak voor de Stevin Sluizen waren de knipperende alarmlichten van de aanwezige wagen, de nieuwe grijze Toyota Avensis Verso 2.0D4-D, met kenteken [63-NV-HH], al van verre zichtbaar.

De aanwezige BOA gaf eerst veel uitleg over de wegsituatie, het wegdeel heeft een wettelijke limiet van 70km/hr (borden A1). Er is geen vluchtstrook tussen de sluizen en de draaibrug iets verderop waren smal voor twee snelwegstroken. Verder waren er problemen geweest met de flitslamp, zodat er geen cijfers waren van het aantal passanten.

Tijdens zijn verhaal tikte ik een sms in over deze lokatie: radar nh a7 sneek ri den oever thv hmp 71.7 bij de stevinsluizen (egeltjes) 20:33:49

Om 21:30hr werd de controle opgebroken, waarbij de hoogste geregistreerde snelheid 140km/hr was.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Deze duistere foto moet aangeven waar de wagen zich bevond, namelijk links. Hij stond half op het fietspad en half in het gras. Hij had beide alarmlichten aan, plus een oranje licht op het dak. Ook stonden er pilons voor en achter de wagen. Deze maatregelen waren bedoeld om langzaamverkeer op het fietspad te attenderen op een plotselinge fietspad versmalling.

Een foto op afstand in het donker valt niet mee.

Er werd gecontroleerd met een digitale Gatso-set op een statief. Deze was net achter het beton van de sluizen geplaatst. De handheld lag boven op de betonnenrand.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De radar en de camera hadden hun regenmuts op. Schaduwen op de betonnen muur doen denken dat er meer staat dan een flitslamp.

En het set vanaf het fietspad, loodrecht op de A7.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De handheld toont veel informatie. Het setje stond ingesteld op 077/077km/hr, de flitslimiet die hoort bij een 70km/hr weg. De set is in december 2007 nog geijkt. Er waren 205 foto's gemaakt en het display toont dat de 452 passanten zijn geweest (na het laatste keer in bedrijf stellen deze avond).

De locatie bij daglicht. De statief stond vlak naast de weg, terwijl de wagen (links op de foto) half op het gras en half op het fietspad stond.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Deze foto's bij daglicht zijn al [u]op 03-jun-2007[/u] genomen en laten een goed beeld zien van het wegverloop ter plekke. In een half jaar is dit weinig veranderd.

Zo'n 500meter (bij hmp72.3) voor het sluizen-complex vind de aankondiging van de afslag Den Oever plaats. De sluizen hier hebben de naam Stevin sluizen en bestaan uit 3 gedeeltes.

Bij hmp71.8, na deze loopbrug voor onderhoudsdoeleinden, is er nog 1 gedeelte te gaan. Een controle hier vlak achter zie je niet.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En het verloop van de weg net na de controle. De hectometer-paal hmp71.7 stond er tijdens de controle niet meer.



Egeltjes




Terug naar het reportage overzicht