De Kepplerstraat in Zaandam



Datum van foto's:
Tijdstip: 12:10 uur
2027x

Wij waren vandaag weer eens in Zaandam geweest. Toen wij weer terug richting ons dorp wilden, checkte ik de WAP pagina of er meldingen waren van controle's. Toen ik onderstaande melding zag, besloot ik daar even langs te gaan.

radar nh in zaandam op de kepplerstraat thv de oude bushalte door lichtblauwe seat leon (eots)

Toen ik daar aankwam, bleek het om een onbekende te gaan. Nadat ik mij voorstelde en uitleg gaf wat ik kwam doen, was foto's maken geen probleem.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Als eerste nam ik een foto van het interieur. Beide ijkstickers laten een keuringsdatum zien van Maart-2007. Deze set kan dus nog even meedraaien. Echter, de vraag is hoelang dit nog zal zijn. De agent wist mij te vertellen dat de andere flitswagens al digitaal waren. Deze Seat Leon (53-PP-GZ) is dus de laatste analoge flitswagen.

Zo komt de foto er ongeveer uit te zien als er te snel gereden is. Uw auto mag U er even bijfantaseren. Hier kijken we in de richting van de Den Uylbrug. De andere richting is naar het centrum en de 'grote rotonde' oftewel, het Prins Bernardplein.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Wij waren aan het praten over de apparatuur, toen de agent vroeg of ik in de kofferbak naar de Gatso-accu wilde kijken. Daar zei ik geen nee tegen, waarna de kofferbak openging. Zoals te zien is, is het de gewone Gatso accu die gebruikt wordt.

De radarbalk werd ook nog even zichtbaar gemaakt, zodat daarvan ook een fotootje gemaakt kon worden.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En hier is de kunstof kentekenplaat weer omhoog geklapt. Hier is duidelijk te zien dat de Leon goed zichtbaar was voor de weggebruikers. De agent gaf er ook de voorkeur aan om zo duidelijk mogelijk aanwezig te zijn, zodat zijn doelstelling gehaald werd dat de mensen zich aan de snelheid hielden. Hier kijken wij in de rij-richting van het centrum.

En nu weer een foto de andere kant op. Achter de vrachtwagen zijn verkeerslichten zichtbaar. Dat is een voetgangers CQ fietsers oversteekplaats. Vanuit welke richting je ook kwam, de Leon was goed zichtbaar.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hier komen dan de cijfers. Op het moment van het noteren van de cijfers, was het 12:20 uur. De controle was aanwezig vanaf ongeveer 09:15 uur. Er waren 1600 passanten in beide richtingen, waarvan er 76 fanmail kunnen verwachten (bijna 5%). De hoogst gemeten snelheid was 74 km/uur ongecorriceerd.

Nadat ik hem een goedendag gewenst had, zijn we weer huiswaarts gekeerd. Nu maar afwachten wanneer ik de eerste digitale set van Zaanstreek-Waterland kan vastleggen. Overigens stopte de controle vlak nadat wij waren vertrokken. Aangezien we nog wat moesten ophalen, hadden we enkele minuutjes oponthoud. Toen we vanuit Zaandam via de Thorbeckeweg de A8 waren opgegaan, werden wij nog ingehaald door deze Leon. Overigens reed deze agent gewoon ontspannen met het verkeer mee. Niets mis mee.



Tekst en foto's: Burpman




Terug naar het reportage overzicht