Duur tanken langs de N46 in Groningen + rondje Groningen



Datum van foto's:
Tijdstip: 14:45 uur

Op de terugweg naar huis na een lange dag neem ik altijd de A28 richting Groningen en vervolgens de N46 in Groningen om Groningen uit te komen. Op een bekende stek langs die N46 zag ik weer een controle staan. Deze heb ik eerst uiteraard gemeld bij Flitsservice:


radar gr n46 ringweg groningen op de beneluxweg thv hmp 3.6 thv shell ri julianaplein door blauwe peugeot 307 (bouwe)


Daar is al eens eerder een repo gemaakt. Echter is dat alweer even geleden, en is het nooit verkeerd om automobilisten weer te wijzen op sommige locaties. Zometeen de foto's van deze controle, eerst wil ik je even meenemen langs de favoriete controlelocaties die het VHT Groningen inneemt langs de ringwegen in Groningen.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Groningen kent vier ringwegen: Noord, Oost, Zuid en West. De noordelijke en de westelijke ringweg hebben allebei het wegnummer N370, en worden aan elkaar gekoppeld door middel van een mini klaverblad.


De oostelijke ringweg en een deel van de zuidelijke ringweg hebben het wegnummer N46, en zijn het verlengde van de weg Groningen-Eemshaven. De N46 loopt in Groningen tot aan knooppunt Europaplein, waarna het tot knooppunt Julianaplein de N7 is.


Het een en ander is ook op de kaart hiernaast (copyright: V&W BLIK) aangegeven.

Op de noordelijke ringweg (N370) is het oppassen geblazen bij het nieuwe spoorwegviaduct (hmp 55.2) ter hoogte van de reclamemast van Reiziger. Vaak staat er een auto, maar men geeft ook wel eens de voorkeur aan het statief. En zoals op deze foto te zien is, is de weg behoorlijk breed en nodigt het vooral in de avonduren uit om het gaspedaal wat dieper in te trappen.


Daarnaast is op het deze weg oppassen geblazen bij alle op- en afritten. Regelmatig staat er ter hoogte van de afrit Paddepoel/zernike een statief achter het geluidsscherm of een motormuis met een lasergun.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Op de westelijke ringweg (N370) zijn in principe twee locaties favoriet. Eerst heb je de controlelocatie ter hoogte van meubelwinkel Woldring (hmp 1.5). Ter hoogte van die zaak is toendertijd plotseling een stuk heg verdwenen, waar een radarauto precies tussen past.

En de tweede locatie op de westelijke ringweg die 'hot' is, betreft de locatie ter hoogte van afslag Zeeheldenbuurt (hmp 3.4) bij de Vesta. Achter het hoge gras staat vaak een statief te snorren of er staat even verderop een auto. Dit is een absolute kassalocatie, hier gaat menig automobilist op de foto. Zie deze repo voor meer informatie.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De oostelijke ringweg (N46) kent in principe maar één locatie die 'hot' is, en dat is ter hoogte van de brug bij afslag Delfzijl (hmp 4.7). Regelmatig staan zie hier op de brug, maar een statief achter het 'uit-bord' is ook mogelijk.


Een locatie die de laatste tijd vaak wordt gemeld, is bij de fietsbrug ter hoogte van Euro Kart Racing (hmp 6.9), en dat is bij Kardinge.

Goed, ga ik nu weer over naar de controle die ik tegenkwam. Deze stond op de zuidelijke ringweg (N46) bij de Shell-pomp, een favoriete locatie.


De situatie daar: langs de weg staan twee Shell-pompen, beide pompen verdwijnen overigens eind dit jaar om plaats te maken voor een klaverblad. Vanaf knooppunt Julianaplein staat er een flitspaal (aangegeven op de foto) na de Shell-pomp, maar richting knooppunt Julianaplein staat geen flitspaal. Daarom waarschijnlijk ter vervanging af en toe een controle aan die kant.


De dienstdoende diender vroeg vriendelijk doch dringend om niet herkenbaar op de website te komen. Daar dit standaard policy is binnen Flitsservice, is dit geen enkel probleem.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Zo stond de controle erbij. Recht tegen de stoep aan geparkeerd zodat hij strak stond uitgelijnd.

Men vertelde altijd dat hier een controle stond om de invoegers van de Shell-pomp de kans geven om ook goed in te voegen. Zet er dan een flitspaal neer, die heeft een preventieve werking waarbij iedereen die te snel rijdt zal afremmen, waardoor de invoegers genoeg gelegenheid krijgen om in te voegen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En nog een foto van de zijkant van de blauwe Peugeot.

Om de titel van deze repo wat te verduidelijken: op deze foto zie je in de verte een motorrijder. Deze had net getankt en reed met hoge snelheid weg bij het tankstation. Blijkbaar trok hij op tot boven de 77 km/uur, want hij kwam prompt op de foto.


Ik twijfelde of bij deze motor de snelheid wel goed gemeten was. De invoegstrook loopt namelijk schuin langs voor de radarauto, waardoor de meting beïnvloed zou kunnen zijn.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hier nog een drive-by foto vanaf de andere kant. Voor de mensen die de auto en de locatie kennen viel deze controle wel op. De jongeman die op deze foto bij de auto staat is mij onbekend.

Ten slotte nog een foto van de controle-unit. Voor vrachtwagens en auto's stond de snelheid keurig op 77 km/uur. De gatso-installatie had al 36 misdadigers te pakken. Bij het eindigen van de controle stonden uiteindelijk 39 automobilisten op de foto. De hoogst gemeten snelheid was 104 km/uur waar 70 km/uur is toegestaan.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Een tweede locatie op de zuidelijke ringweg is de toerit van de Hereweg tegenover de vaste flitspaal op de N7 bij hmp 197.7, en dat is richting Heerenveen. Deze locatie bevindt zich tussen het knooppunt Europaplein en Julianaplein. Op deze locatie staat altijd een statief, ter hoogte van het viaduct of achter het geluidsscherm. Ter hoogte van die locatie liggen drie rijbanen naast elkaar, wat vooral in de latere uren uitnodigt om wat harder te gaan rijden.


In vergelijking met andere korpsen (bijvoorbeeld IJsselland) staan de controles in Groningen opzich vrij open vizier. Toch blijft het vooral in de avonduren oppassen geblazen voor het betere statiefwerk.



Tekst en foto's: Bouwe




Terug naar het reportage overzicht