En weer de N9 thv Sint Maartensvlotbrug



Datum van foto's:
Tijdstip: 21.00uur

En ja hoor, nog geen week later, is alweer de politie verkeershandhaving volkswagen gesignaleerd. Echter met een andere agent erin.

Rijdend vanuit mijn werk na een avond overwerken, zag ik rond half 9, nadat ik het dorp Sint Maartensvlotbrug doorgereden was richting het noorden, naar Den Helder, op de parallelweg naast de N9 een politiewagen rijden. En net als de meeste automobilisten dacht ik toen: "Oh, hij rijdt, dus geen controle." Enkele honderden meters verderop zag ik een flits in de verte. Toen was het moment om, net als mijn voorgangers, toch maar af te remmen. Na zo snel mogelijk gekeerd te zijn, kon ik bij Sint Maartensvlotbrug de parallelweg oprijden en heb in de buurt van het flitsstatief mijn wagen aan de kant geparkeerd.



De betreffende agent bleek een oude bekende te zijn. Voor het eerst door mij op 12 mei 2002 gespot op de N99, toen was hij met de Mitsubishi (een medeautomobilist versperde daar zijn camera door ervoor te parkeren). Op dinsdag 28 mei haalde hij net zo'n soort truc uit als deze keer , toen was het in de Opel-Astra. Flitsapparatuur op een statief, net boven de vangrail en dan gaan rijden met de wagen.



Deze keer zag hij mij al over de N9 rijden en was hij ook naar de camera toegegaan en parkeerde zijn volkswagen (kenteken: 08-JF-XP) voor de mijne. Ik heb toen eerst foto's gemaakt van de camera, radar en installatie. Daarna heb ik de andere foto's gemaakt, zowel in opkomende richting als afgaande richting. Vervolgens hebben we ruim een uur gepraat, over de controles, over het gedrag van automobilisten die voorbij rijden, over de laser-gun, etc.



De installatie is (vermoedelijk) dezelfde als afgelopen week een defect had. Dat defect betrof wateroverlast veroorzaakt door het vele regenen van de dagen ervoor. Nu had men van dat probleem geen last.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hier is het bord te zien: "Einde bebouwde kom - Sint Maartensvlotbrug". De N9 is daar verboden voor langzaam verkeer en trekkers. Naast de 80km/h wordt er gewaarschuwd voor een zachte berm. Detail: Hoewel de N9 kandidaat is om eindelijk tot autoweg gepromoveerd te worden, zijn de meeste stukken al aangepast voor de 100km/h snelheid.

Aan het eind van de pijl is de radarpositie te zien, de apparatuur steekt net boven de vangrail uit. Op deze foto is dat amper 150 meter voor de controle.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Over precisie gesproken. Als er opdracht is om bij hmp 98.3 te controleren, dan wordt de statief ook tegenover hmp 98.3 geplaatst. Rechts de hectometerpaal, links de camera die net boven de vangrail uitsteekt.

Hier een motorrijder die zich aan de snelheid houdt. Jammer voor hem, staat de camera achter hem. Gelukkig voor hem, ging deze niet af. Hij ontvangt deze ronde geen acceptgiro. De betreffende agent wilde niet met zijn gezicht op de foto. Maar aangezien ik een zwarte balk ook zo saai vind, heb ik er een nieuw gezicht over getekend.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hier is de hectometerpaal 98.3. Of hij nu zo beschadigd is door het vele flitslicht, is niet bekend.

Vanaf de noordzijde was dit te zien. Aan het einde van de pijl is de installatie weer boven de vangrail te zien.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Nu een stuk dichterbij.

De bekende foto van de radarunit met erboven de camerabox. Op de radarbesturing is wazig de ijk-sticker te zien (januari 2002). Wel duidelijk is te zien dat er al 26 foto's gemaakt zijn en dat de laatst gepasseerde auto met 99km/h voorbij ging (3km eraf, wordt 96km/h -> 15 tot 20km/h te hard, is euhhhh). Die kan waarschijnlijk een bezwarenhandleiding te voorschijn halen.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Datum: check. Tijd, check (ongeveer dan, ik draag geen horloge). Op dit moment zijn al 179 auto's geregistreerd op dit rolletje en reed de laatste met 72km/h. De ijksticker zelf hier hierop duidelijker te zien (januari 2002). Zelfs het serienummer van dit apparaat is duidelijk te zien; nr 4175 en kunnen we lezen dat er ook een memorycard in dit apparaat zit.

Nog weinig gezien op de foto's, de fotorol-cassette (nr 111 en 5A) en de fotorol-besturing daar weer boven op (type: 36 DCE-257907). Op de witte sticker bovenop de cassette was het volgende te lezen: "Deze cassette is gevuld met | C-41/400 Asa kleurenfilm." Hier merkte ik pas echt op dat de radarbalk (links onder) zelf ook een ijk-sticker heeft.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En hier is dan de ijksticker (januari 2002) en typeplaatje (type 24, serienummer 1411) van de radarbalk.

De agent liet een demonstratie zien met de lasergun, die hij ook in de auto had liggen. Hij laserde een auto vanuit het noorden. Deze reed 81km/h en was op zo'n 300m afstand. Een auto vanuit het zuiden vanuit het dorp. Deze reed 99km/h op zo'n 150m en remde niet genoeg af om een goto te ontwijken. Op deze foto ligt de lasergun op de motorkap van de patrouillewagen. Dit is de zijkant van de lasergun van de firma Jenoptic., inclusief witte ijksticker (maart 2002), gele lasersticker (class 1 laser).

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

De achterzijde van de lasergun toont twee displays de bovenste bevat de snelheid en de onderste de afstand tot het voertuig. Verder bevat dit gedeelte diverse optieknoppen.

Rond half 10 zat het controleren op dit punt erop. Nog snel een foto ter afscheid, waarop de agent het afsluitende rapport invult. Op dat moment reed er nog een politieauto (zonder signalen) voorbij naar het noorden, die ook keurig op de foto gezet werd. Helaas werd deze van de voorkant gefotografeerd. Dit was nog voor de laatste situatiefoto waarmee elk controle punt afgesloten wordt. Nog een klein detail: De stadslichten van de patrouillewagen werkten alle twee.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto



Tekst en foto's: Hans




Terug naar het reportage overzicht