Franciscus Romanusweg te Maastricht



Datum van foto's:
Tijdstip: niet bekend

"Ik bijt niet hoor", Dat was het welkomswoord van de vrouwelijke BOA die in
de fel-blauwe Mitsubushi Carisma aan de Franciscus Romanusweg te Maastricht
zat. Dat ze niet bijt klopt, een BOA (constrictor) is namelijk een
wurgslang. Omdat ik nogal haast had heb ik niet de tijd genomen me voor te
stellen en ben ik gelijk maar met het maken van foto's begonnen waarna ze
dus wel even van zich liet horen.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Vanuit het centrum komend zien we de volgende verkeerssituatie.
Een oplettende rijder die weet waarmee geflitst wordt ziet de felblauwe
carisma al snel staan.

De vraag is natuurlijk: is dit een kassa controle? Een analyse:
We zien twee rijbanen, die circa 100 meter voor en achter de auto gescheiden zijn door een vluchtheuvel. Naast de rechter rijbaan bevindt zich een fietspad, daarnaast staan weer auto's geparkeerd. Aangezien er zowel fietsers als 'geparkeerde'
auto's zijn die de rijbaan op kunnen rijden is het wenselijk dat hier niet te hard wordt gereden. Wat nou precies te hard is, is echter de vraag. Als een fietser uitwijkt voor een 'geparkeerde' auto die weg wil rijden en vervolgens geschept wordt door een auto die 50 km/h rijdt is het letsel vast niet veel erger dan wanneer de auto 55 km/h rijdt. Zou de auto echter 65 km/h rijden dan is het al een ander verhaal.


Opkomend verkeer kan weinig verkeerd doen. De stoeprand is daar enorm hoog, er staan een rij bomen zo dicht op elkaar dat je nooit het ernaast gelegen fietspad op kan rijden.


Dat de auto vlak voor een kruising stond zien we ook op de tweede foto. Dit is een zijweg van rechts, er staan haaientanden en het verkeer op de Franciscus Romanusweg heeft dus voorrang. Overigens komt er niet veel verkeer uit die weg, er liggen maar een paar huizen aan die weg en het is geen doorgaande route. Er zijn overigens wel fietsers die hier oversteken richting het fietspad (de stoeprand is daar verwijderd).

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Voorbij de auto ligt een zebrapad. Het lijkt er op dat deze controle best op zijn plaats zou kunnen zijn. Niet zozeer het zebrapad, want zoveel voetgangers zijn er hier niet, maar meer de zijwegen die volgen. 200 meter na de controle bevindt zich rechts een groot veelgebruikt parkeerterrein, links
een parkeergarage en een autodealer.

Het is een redelijk druk verkeersbeeld
en er staan geregeld auto's te wachten (al dan niet voorgesorteerd) om een
van de parkeerterreinen op te rijden. Als er dus te hard wordt gereden is
het inschatten van het verkeer, waar ook behoorlijk wat fietsers en brommers
aan deelnemen op dit traject, dus best lastig.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Tot slot een vooraanzicht. De blauwe Carisma en de witte flitslampen vallen duidelijk op. De weg maakt hier een lichte bocht dus verkeer rijdt in eerste instantie recht op de auto af. Verderop zien we wederom een zebrapad en een 'ingewikkelde' verkeerssituatie waar men linksaf kan slaan richting station
maar ook een soort parallelweg op kan. Hier te hard rijden is niet verstandig.

Werd er dan te hard gereden? De controle stond er (toen ik deze foto's nam) een uur, er waren in die tijd 660 passanten, zowel brommers als auto's waarvan er 48 geflitst zijn. Een score van 7% dus. Acceptabel lijkt me. Hoeveel bekeuring voor 0-10 te hard er bij zaten is onbekend. Jammer, want juist die gegevens zijn interessant. Mijn oordeel: een kassa locatie is het niet, echt te hard rijden doe je hier niet snel en is ook niet verantwoord...maar 58 ipv 50 is nou ook weer niet zo'n probleem.

Ging het in het verleden vaak mis? Op de afbeelding hiernaast zien we wat gegevens. Waar de Carisma stond laat zich raden, hij stond met de neus naar boven, het Noorden gericht. De cirkel markeert de locatie. Exact op de kruising is in de periode 2000-2002 2 tot 3 keer een ongeval geweest waarvan er minstens 1 keer letsel bij gepaard ging. Ook het verdere traject totaan het centrum/de brug ging het de afgelopen jaren veelvuldig verkeerd, al dan niet met letsel. Doden zijn er gelukkig nooit gevallen. Duidelijk is wel dat er vooral op de weg richting het centrum ongevallen plaatsvinden en niet zozeer richting de snelweg.


Noot: het aantal rondjes is niet representatief voor het aantal ongevallen, slechts voor de locatie en de ernst ervan. Blauw is materiele schade, groen is letsel. De rij stippen van de controle totaan de afslag links met de parallelweg (op de afbeelding naar beneden) staat voor 25 ongevallen in 2 jaar tijd.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto



Tekst en foto's: Dribbel




Terug naar het reportage overzicht