Geheime auto? Of stiekum meegenomen voor een kassa?



Datum van foto's:
Tijdstip: 16:45 uur

Wederom een repo met een heel verhaal en een vervelende ... euhhh ... persoon bij het statief - verder genaamd VW-inzittende. Later in het repo-verhaal wordt duidelijk waarom ik hem hier geen BOA noem.


Op weg naar huis, zie ik, na het opdraaien van de N243, bijna dit statief over het hoofd. Het was net 16:30 uur geweest. Van mijn richting stond hij duidelijk open-vizier, maar het betreffende kruispunt vergt veel aandacht op het voorrangsverkeer. Op het laatste moment zag ik het statief nog, zodat ik bij het volgende kruispunt (met stoplichten) gekeerd ben om weer de zijstraat bij het statief in te gaan om mijn wagen daar te parkeren. De bijbehorende wagen is een Blauwe VW-golf [71-GN-TS] van de regio Zaanstreek-Waterland. Vanaf die plek was er duidelijk zicht op de statief.


De weg zelf: op dit punt gaat de N243 over een brug. Ter plaatse zijn er voorsorteer-vakken voor links afslaand verkeer. Een fietspad is door een tussenberm gescheiden van de N243. Het statief staat net voor de brug. Ondanks dat hij aan de rechtzijde stond, flitste hij tegen het verkeer in.
Bij de VW-inzittende aangekomen (waarom ik hem zo noem, wordt vanzelf duidelijk), zeg ik als eerste dat ik foto's wil maken van de lokatie voor flitsservice.nl. Op zich was dat prima. Geen probleem. Hijzelf wilde er niet op. Ik antwoord dat dat okee is, want anders moet zijn gezicht toch alsnog weggewerkt worden.


Toen ik noemde dat ik de wagen ook op de foto wilde, kwam zijn bezwaar. Hij wil niet dat ik dat deed. Ik vroeg op welke grond ik de wagen niet mocht fotograferen waarop ik als antwoord kreeg dat hij er desnoods een bekeuring voor uit zou schrijven. Zijn eerste argument: Er zijn al genoeg foto's van de wagen. Hij is al 10-duizenden keren op de foto gezet. Tweede argument: omdat hij erin zat. Nog een argument: vanwege zijn privacy. Mijn reactie: geen probleem, wij werken de gezichten weg. Hij gooit het op de vraag of wij geen sociaal gevoel hebben. Argumenten waar ik op zich niets mee kan, maar die mij nog steeds geen wettelijke grond geven op een foto-verbod.


De VW-inzittende zei ook dat hij het geen goed idee vond dat ik hem in deze repo zou quoten op zijn volgende uitspraak: "Bij ons op het bureau beginnen ze FS behoorlijk beu te worden."
Afijn, eerst foto's maken van het statief en de lokatie. De VW-inzittende bleef lekker in zijn wagen zitten. Ik kon erg dicht in de buurt van de apparatuur komen. En, zoals het hoort bij een goede FS-repo-maker, ik heb er alleen foto's van gemaakt.
Voordat ik naar mijn eigen wagen terugliep, kwam de VW-inzittende weer naar buiten met de vraag waarom ik toch een foto van de wagen maakte. Volgens hem had ik al 20 foto's gemaakt van de lokatie en de wagen. Dan heeft hij goede ogen, dat hij precies kon zien wanneer ik een foto maakte. Thuis gekomen zie ik echter 12 opnames van de lokatie zelf.


Ondertussen staan we samen voor de VW-golf, hij tussen de wagen en mij in. Weer de vraag waarom ik dat deed. Mijn reactie: "ik wil nog een foto van dichtbij". En weer staat hij dat niet toe. Ik nodig hem nogmaals uit om daar maar een bekeuring voor uit te schrijven. Hij zegt dat hij dat niet doet.


Hij ziet het nut niet in van een wagen-foto. Deze lokatie staat al zo vaak op FS. Thuisgekomen, tel ik van de N243 wel 7 repo's, waarvan 3 keer een NHN-wagen en 4 keer een ZaWa-wagen. En - hoe wonderlijk - geen 1 repo van deze lokatie zelf.
De VW-inzittende zegt dat hij mij al meerdere keren is tegengekomen. Ik zelf zeg ook dat dat best mogelijk is, maar dat ik niet onthou wie ik allemaal tegenkom. Hij zegt zelf dat hij dat wel doet. Thuis gekomen: mijn laatste ZaWa-repo was op 11-juni-2005. Dat was op de N246, bij die betonplaat (HMP32.x), waar ik door de bosjes moest kruipen. Misschien zat deze persoon daarbij, of is hij vroeger bij Noord-Holland Noord bezig geweest.


Op indirecte manier probeert deze VW-inzittende mij weg te sturen. Alle keren dat hij zei dat ik wel weg mag gaan, antwoord ik met: dat dat niet hoeft.
Die ene keer dat hij zei dat ik weg moet gaan, heb ik geantwoord met: "Één", terwijl ik daarna wachte op de tweede en derde keer "moet" (of een bevel in die richting). Dat kwam niet.
Bij deze discussies kijkt hij me recht in de ogen aan, ik kijk hem net zo hard terug aan. Ben ik dan aan het uitdagen? Of niet. Hij vraagt (c.q. verzoekt) nog een paar keer of ik weg wil gaan, waarna ik antwoord: dat een vraag/ verzoek niet altijd ingewilligd hoeft te worden. Hij zegt dat ik hem belemmer. Ik antwoord dat ik hem niet belemmer en niet hinder. Dat ik hem misschien frustreer en dat dat mag. Daar is een rechtelijke uitspraak over. Ook dit laatste noem ik.


Tenslotte vraag ik tot twee keer toe zijn naam en verwijs naar artikel 2 van de ambts-instructie. Deze geeft hij niet. Reden: hij heeft mij geen bekeuring gegeven en ik doe niets onwettigs.
Hij complimeerde mij wel dat ik het wetboek goed uit mijn hoofd kende.

Tja, dan toch maar afdruipen? En ik had nog steeds geen dichtbij foto van de wagen. Alleen een kenteken op mijn hand. Ik overdacht enkele vervolg-akties. Het dorp Schermerhorn dan maar in. Zo dichtbij mogelijk parkeren en vandaar nog enkele foto's proberen te maken.Toen ik later rond 17:30hr weer langs deze plek reed, was de controle opgeheven.



p>

radar nh n243 hoorn ri alkmaar thv brug bij schermerhorn achter lantarenpaal 16:46:23





klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Als je vanaf Alkmaar richting Hoorn rijdt kom je langs HMP 8.3. Het statief staat achter de lantaarn-paal bij de blauwe pijl. Als je ook goed kijkt naar de motor-rijder met de witte helm, lijkt hij de controle wel op te merken.

Na iets dichter bij gereden is al meer te zien van de statief. Je zou haast de rest van het verkeer vergeten, als je je afvraagt wat daar toch voor zwarts staat.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Omdat de weg door de brug een verhoging op gaat, is op deze foto de rest van de weg te zien, in de richting van (West-Beemster, Avenhorn en) Hoorn.

De installatie staat keurig ingesteld op 087/087km/uur. De laatste ijking was in orde (november 2005) en er werd twee kanten op gecontroleerd. Op het moment van de foto was het 16:45 uur. Zoals de onderste display laat zien, zijn er al 119 foto's gemaakt (inclusief test-foto, neem ik aan).

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Vanaf de hectometer-paal aan de overkant van het kruispunt (HMP8.4) is het statief duidelijk te zien onder het voorrangsbord.

Een blik op het kruispunt (en statief) in de richting van Alkmaar.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Nog dichter bij het statief geeft dit een duidelijker beeld richting Alkmaar. Eventuele bochten kan gezichtsbedrog zijn wegens de wisselende hoogte van de weg.

En de blauwe Volkswagen Golf die ik niet mocht fotograferen van de VW-inzittende. Hoewel mijn eigen wagen ervoor staat, staat de VW verder van deze zijweg af. Op die plaats zijn vele stalen rijplaten gelegd, vermoedelijk voor werkzaamheden (van onbekende aard). Op de achtergrond is een stukje te zien van het dorp Schermerhorn.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

En dan toch de wagen goed op de foto te krijgen. Deze foto is genomen vanuit het dorp Schermerhorn. Dichter dan dit kon ik niet bij de wagen komen, wegens slootjes. Ondertussen had de VW-inzittende van iemand anders bezoek gekregen.

Tenslotte een BLIK op de weg. De ongevalsoorzaken rond dit kruispunt zijn (van 01-jan-2001 t/m 31-dec-2005)

  • 6x geen voorrang
  • 3x onvoldoende afstand
  • 1x slippen
  • 1x stopteken negeren

  • klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
    klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

    Puur op de ongevallen aantallen lijkt dit een goed controle-punt. Puur naar het kruispunt gezien, is een controle op deze plek weer gevaar verhogend, vooral voor het verkeer op de voorrangsweg.


    Vanwege het gedoe met de VW-inzittende krijgt deze controle op zich niet veel respect van mij. Wel jammer, want anders was deze repo een stuk positiever geworden.



    Tekst en foto's: Egeltjes




    Terug naar het reportage overzicht