Gesnoeide struiken voor de verkeersveiligheid?!?



Datum van foto's:
Tijdstip: 16:30 uur
3202x

Op deze zonnige dag moest ik in de wijk Vinkhuizen in Groningen zijn. Dit betekent dat ik me vanaf mijn huis via de Westelijke Ringweg naar de Noordkant van de stad mag vervoeren. Op het moment zijn er wegwerkzaamheden op de Westelijke ringweg aan de gang. Er wordt een nieuwe fly-over gebouwd, wat de doorstroming moet verbeteren. Ter plekke is de Vmax 50 km/uur. Omdat hier de afgelopen weken vrijwel dagelijks een motoragent stond te laseren heb ik me netjes aan die snelheid gehouden. En ja hoor, ook nu stond er weer iemand te schieten om de lijst van ingenomen rijbewijzen op dit stukje aan te vullen. Er werd overigens wel gewerkt, dus wat dat betreft kan ik de controle nog wel begrijpen. Tot zover weinig bijzonders dus. Echter nog geen kilometer verder kon ik bij het 'Woldring-plekje' ook een flitsauto spotten. Deze stond vlak na de werkzaamheden, in het 70 km/uur gebied.


Deze controle was als volgt gemeld bij Flitsservice:


radar gr n370 ringweg groningen thv hmp 1.5 thv woldring meubels achter de heg 16:47 uur


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Dit is dus de zwarte Opel Astra van het VHT Groningen. Deze auto is nog niet zolang in gebruik en is voorzien van de allerlaatste digitale snufjes. Hij stond al in de kentekenlijst, met het juiste kenteken: 71-RD-XJ. Mijn vorige repo's waren allemaal van de Volkswagen Vento met een analoge set, dus voor mij was dit interessant omdat ik nog nooit een digitale set in werking had gezien. Nu ik het er toch over heb kan ik meteen een langlopende discussie beeindigen: Volgens de BOA's van vandaag is het analoge setje van de Vento afgelopen week geijkt. Dit zal ik uiteraard nog even checken binnenkort.

De overzichtsfoto van de verkeerssituatie. Ik vind dit een lullige plek omdat de auto op een punt staat waar je net van een klein heuveltje naar beneden rijdt. Mensen die dus standaard netjes 70 rijden kunnen op deze manier toch nog wat centen afhandig worden gemaakt. De reden dat ze hier regelmatig staan is vanwege klachten van omwonenden (?) en omdat hier af en toe kop-staart-botsingen hebben plaatsgevonden. Op de foto zie je ook dat de werkzaamheden voor de andere rijbaan daar beginnen. Aan de linkerkant zie je Woldring Meubelen, wat altijd wordt meegenomen in de flitsmelding op FS. Het heuveltje heeft toch ook nog 1 voordeel: Mensen die deze plek kennen, kunnen de auto van 'bovenaf' al goed spotten. Als je het heuveltje bent afgereden is de auto praktisch onzichtbaar door de struiken.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Dit lijkt op een foto zoals ie eruit zal zien als je hier de sigaar was vandaag. Zoals je ziet zijn de struiken netjes gesnoeid (door de Gemeente en door buurtbewoners....) want er moet hier natuurlijk wel wat belastinggeld opgehaald worden. Ik ben wel benieuwd hoe de milieu-organisaties tegen deze schandalige groenmishandeling aankijken.....

Dan een kijkje in de digitale wereld. Op deze foto is te zien dat het flitspercentage op ongeveer 5% ligt. Voor automobilisten zal dat nog iets lager liggen, want het was ongelooflijk om te zien hoeveel motorrijders hier vandaag flink het bokje waren. Mooi weer speelt hierbij natuurlijk een grote rol. Terwijl ik aan kwam lopen om me voor te stellen raasde er een motor met grote snelheid voorbij, wat uiteraard meteen gespreksstof was. Het bleek dat hij 168 km/hr reed (na correctie 157 km/hr), wat uiteraard de boeken in zal gaan op deze 70 km/hr weg. Na een paar minuten kwam de motorrijder zelf even langs om te vragen of hij geflitst was. Door wat onduidelijkheid werd hij hierbij niet meteen staande gehouden maar mocht hij nog even verder rijden. Hij presteerde het om bij de 2e passage opnieuw nog een paar km/uur te hard te rijden en zo dus zijn 2e prent te scoren. Ondertussen werd de motormuis uit de wegwerkzaamheden opgetrommeld. Nadat het adres was opgevraagd via het kentekenregister ging de motormuis erachter aan om hem thuis alsnog allerlei zaken afhandig te maken...

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hier is te zien dat dit setje nog tot oktober meegaat. Ik heb er ook een stickertje ingeplakt dat elders in de auto hing. Hieraan is te zien dat verkeersveiligheid ook IN een flitsauto prioriteit heeft: "Niet rijden met gemonteerde camera".

Dit is de bijbehorende laptop waarop alle foto's direct konden worden verwerkt. Ik vond het interessant om te zien hoe dat gebeurde: De zeer geoefende BOAtrice kreeg het voor elkaar om de meest onleesbare kentekens (en dus ogenschijnlijk mislukte foto's) toch nog dusdanig te editten dat het kenteken duidelijker werd. Ik moet wel zeggen dat dit best nog wel eens een fout kan opleveren want er werden foto's goedgekeurd waarbij ik toch echt mijn twijfels had over de juistheid van de kentekens. Des te meer reden om altijd een bezwaarschriftje te schrijven als je post uit Leeuwarden krijgt. Foto's met 2 voertuigen en echt onleesbare kentekens werden direct weggegooid, zoals het hoort.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Al met al een enerverende en leerzame middag dus. Als je hier na 17:00 uur op de foto bent gegaan is het des te meer jammer, want oorspronkelijk zouden ze op dat tijdstip stoppen met de controle. Echter door het bovenvermelde motorakkefietje werd de eindtijd uiteindelijk ongeveer 17.30 uur.



Tekst en foto's: Opa TRP




Terug naar het reportage overzicht