Hilversum maakt zich zorgen om fietsers.



Datum van foto's:
Tijdstip: 15.15

Op dinsdagmiddag was het in Hilversum lekker warm en kon men volop genieten van de zon. Hoewel dit niet voor iedereen gold, want met 28 graden moest deze controleur zijn werk doen. Hij zat dat ook in de auto met zijn airco aan en de auto redelijk in de schaduw geparkeerd.


klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Ondanks de airco en de radar hoeft de controleur niet bang te zijn dat hij zonder stroom komt te staan, want de accu in deze blauwe kist zorgt voor de stroomvoorziening van de flitslamp, om de accu van de auto te ontlasten.

De plek van de controle:

Na de kruising van de Godelindeweg en de Ceintuurbaan stond de grijze Ford Escort met kenteken 53-FP-TG opgesteld. (Niet iedereen weet dat de Insulindelaan al voor de watertoren die verderop staat hier een andere naam krijgt) Dit is een deel van de stadsring zoals de gemeente Hilversum bedacht heeft.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hier zou ik normaal géén controle verwachten. Dit is niet een traject waar overdag veel wordt gescheurd. Toch had een snelheidsduivel de bij de radarmeting 69 km per uur gescoord. De passant die hier gemeten was reed keurig 44 km per uur.

De smalle weg wordt door gewoon en doorgaand verkeer gebruikt omdat het merendeel van Hilversum slecht toegankelijk is door het autoluwe beleid dat in Hilversum wordt toegepast.



Ook fietsers moeten er gebruik van maken, want een geschikte alternatieve route voor hen bestaat er niet. Vanwege de smalle situatie hebben fietsers nogal eens de neiging van het trottoir gebruik te maken, om niet in de verdrukking te komen tussen autoverkeer en stoeprand.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Duidelijk is dat een straat als deze enorm wordt belast door het verkeer vele verkeer. Hierdoor staan er 's ochtends in beide richtingen file, maar de hele dag is het hier druk. De krapte maakt een vlotte doorstroming niet mogelijk, omdat twee vrachtwagens hier amper elkaar kunnen passeren.

De "vangst" van deze controle was niet groot ondanks dat hij er al vanaf 13.00 stond. Maarliefst 2780 passanten gaf aan dat het een drukke weg is en slechts 51 foto's geeft aan dat er gelukkig niet erg hard gereden wordt. Hij zou om half vier stoppen met controleren, dus de opbrengst van deze controle zou niet veel meer zijn geworden dan een stuk of 60 bekeuringen. Wat dus al weer 60 keer minimaal 28 euro is. Dus 1680 eurootjes geld voor de staat.

klik op het plaatje voor een vergroting van de foto
klik op het plaatje voor een vergroting van de foto

Hoewel de BOA en ik het eens waren dat deze weg gevaarlijk is voor fietsers zagen we ook wel dat een infrastructurele aanpassing niet makkelijk te realiseren is. Je zal als bewoner je tuin maar moeten verkleinen voor een fietspad en ook schitterende oude bomen moeten dan geveld. Dus deze situatie zal blijven voortduren.



Tekst en foto's: Gurb




Terug naar het reportage overzicht